Rosszul járunk Szlovéniában

Az Európai Bizottság szerint Szlovénia burkoltan diszkriminálja az ország területén rövid ideig tartózkodókat az autópálya-matrica rendszerével.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Bizottság egy formális levél keretében felszólította a ljubljanai vezetést, hogy változtassa meg autópálya-használati rendszerét, mely a Bizottság szerint burkoltan diszkriminálja az ország területén rövid ideig tartózkodókat, így a többi uniós állam polgárait - számol be az EUvonal.

Szlovénia idén júliusban vezetett be új autópálya-használati szabályokat, melynek következtében az országban kizárólag féléves és egyéves időtartamra lehet az autópályák használatához szükséges matricákat venni. A féléves matrica 35 euróba, míg az egyéves 55 euróba kerül. Egy Szlovénián esetleg csak átutazó turista ennek értelmében kénytelen megvenni a féléves matricát, jelentősen megnövelve az utazási költségeket. (Ma már összeér a magyar és szlovén autópálya.)

Az unió legtöbb tagállamában (ahol matricás rendszerű az autópálya) léteznek olyan megoldások, melyek az országban csak rövid ideig tartózkodóknak kedveznek (hazánkban a személygépkocsik részére négynapos matrica váltható, míg a tehergépjárműveknél és a buszoknál egynapos matricák is vásárolhatók.)

Az unió joga tiltja a nemzeti alapon történő megkülönböztetést, beleértve az egyenlőtlen bánásmódot is, mely nem egyértelműen köthető nemzetiséghez, de alkalmazásában valamilyen más megkülönböztetés eszközével mégis diszkriminációt eredményez. A Bizottság ezért egy formális levél keretében felszólította Ljubljanát, hogy változtassa meg vonatkozó szabályozását.

Szlovénia erre válaszul jelezte, nem ért egyet a Bizottság kritikájával, és nem áll szándékában módosítani matricarendszerét, és várja a testület kiegészítő érveit a rendszer megváltoztatásának indoklására. Szlovénia azzal hárítja el az EU és több uniós ország utaztató szerveinek kritikáját, hogy a matrica nem tesz különbséget a hazai és külföldi jármű, illetve tulajdonosai között. Jónak tartja a rendszert, mert általa gördülékenyebb, több helyen ritkább lett a közúti forgalom az országban, lecsökkentek a várakozási idők. A levél a jogsértési eljárás első lépése, végső esetben a Bizottság az Európai Bírósághoz elé is utalhatja az ügyet.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo