Rosszul járunk Szlovéniában

Az Európai Bizottság szerint Szlovénia burkoltan diszkriminálja az ország területén rövid ideig tartózkodókat az autópálya-matrica rendszerével.

Az Európai Bizottság egy formális levél keretében felszólította a ljubljanai vezetést, hogy változtassa meg autópálya-használati rendszerét, mely a Bizottság szerint burkoltan diszkriminálja az ország területén rövid ideig tartózkodókat, így a többi uniós állam polgárait - számol be az EUvonal.

Szlovénia idén júliusban vezetett be új autópálya-használati szabályokat, melynek következtében az országban kizárólag féléves és egyéves időtartamra lehet az autópályák használatához szükséges matricákat venni. A féléves matrica 35 euróba, míg az egyéves 55 euróba kerül. Egy Szlovénián esetleg csak átutazó turista ennek értelmében kénytelen megvenni a féléves matricát, jelentősen megnövelve az utazási költségeket. (Ma már összeér a magyar és szlovén autópálya.)

Az unió legtöbb tagállamában (ahol matricás rendszerű az autópálya) léteznek olyan megoldások, melyek az országban csak rövid ideig tartózkodóknak kedveznek (hazánkban a személygépkocsik részére négynapos matrica váltható, míg a tehergépjárműveknél és a buszoknál egynapos matricák is vásárolhatók.)

Az unió joga tiltja a nemzeti alapon történő megkülönböztetést, beleértve az egyenlőtlen bánásmódot is, mely nem egyértelműen köthető nemzetiséghez, de alkalmazásában valamilyen más megkülönböztetés eszközével mégis diszkriminációt eredményez. A Bizottság ezért egy formális levél keretében felszólította Ljubljanát, hogy változtassa meg vonatkozó szabályozását.

Szlovénia erre válaszul jelezte, nem ért egyet a Bizottság kritikájával, és nem áll szándékában módosítani matricarendszerét, és várja a testület kiegészítő érveit a rendszer megváltoztatásának indoklására. Szlovénia azzal hárítja el az EU és több uniós ország utaztató szerveinek kritikáját, hogy a matrica nem tesz különbséget a hazai és külföldi jármű, illetve tulajdonosai között. Jónak tartja a rendszert, mert általa gördülékenyebb, több helyen ritkább lett a közúti forgalom az országban, lecsökkentek a várakozási idők. A levél a jogsértési eljárás első lépése, végső esetben a Bizottság az Európai Bírósághoz elé is utalhatja az ügyet.

Véleményvezér

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.
Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők

Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők 

Korlátozná a köztelevízió a véleménynyilvánítás szabadságát.
Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo