Rég voltunk ilyen jó hangulatban

Szeptemberben a GKI által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint a nyári stagnálás után az üzleti és különösen a fogyasztói várakozások érezhetően javultak, idei csúcsukra jutottak. A konjunktúraindex értékének trendje 2012 végétől emelkedő, s a mostanival megegyező érték utoljára 2011 tavaszán volt tapasztalható.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az üzleti szférán belül a szolgáltató cégek kivételével minden ágazat várakozásai kedvezőbbek lettek. Az ipari bizalmi index megközelítette a 2012. tavaszi szintet. A válaszadók az augusztusinál kedvezőbben ítélték meg az elmúlt időszak termelését és a termelési kilátásokat is. Jobb véleménnyel voltak a rendelésállományukról is, de ezen belül az exportról nem. Kisebbnek érezték a saját termelésű készletek nagyságát.

Az építőiparban szeptemberben folytatódott az év egészére jellemző, szinte megszakítás nélküli és jelentős hangulatjavulás, de továbbra is ez a legpesszimistább ágazat. Az előző három hónap termelési színvonalának megítélése ugyan valamelyest romlott, de a rendelésállományé javult. A kereskedelemben az eladási pozíció és a készletszint megítélése enyhén, a rendelések várható alakulásáé jelentősen javult. A szolgáltatói bizalmi index csökkenése a szeptemberi látványos emelkedés korrekciója. A romlásban az üzletmenet és a várható forgalom megítélése is közrejátszott. Csökkenőnek látták a válaszadók az előző háromhavi forgalmat is.

Forrás: GKI

A foglalkoztatási szándék az iparban és a kereskedelemben romlott, a szolgáltatók körében nem változott, az építőiparban javult, s jelentősen csökkent a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az áremelési törekvések egyik ágazatban sem változtak érdemlegesen, ugyanakkor a fogyasztók inflációs várakozása érezhetően csökkent. A magyar gazdaság kilátásait minden ágazatban – különösen a kereskedelemben és a lakosság körében – a korábbinál látványosan kedvezőbbnek látták a válaszadók.

A GKI fogyasztói bizalmi index szeptemberben, az augusztusi csökkenést követően, jelentősen növekedett. A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következő egy évét kissé, megtakarítási képességét pedig jóval kedvezőbbnek ítélte, mint az előző hónapban. Javulónak érezték az emberek a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is.

Hatalmas veszély leselkedik a magyar gazdaságra
Magyarországon (Európához hasonlóan) véget ért a recesszió, de a 2012. évi jelentős és a 2013. I. félévi kis visszaesést 2013. II. félévében is csak 0,8 százalék körüli növekedés követi. Ráadásul 2013 egészében is csak a mezőgazdaságnak – a tavalyi nagyon rossz után idén viszonylag kedvező időjárásnak – lesz köszönhető a stagnálásnál jobb eredmény. (Az igazán szerény magyar növekedés azonban még mindig nagyobb mértékű az eurózóna növekedésénél.)

Véleményvezér

Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo