Vaszileiosz Griparisz, a görög haditengerészet ellentengernagya, az EU vörös-tengeri missziójának parancsnoka a sajtótájékoztatón arra hívta fel a figyelmet, hogy a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben tevékenykedő húszi lázadók támadásai miatt a kereskedelmi hajók útvonalai 10-14 nappal hosszabbodtak, ezért a szállítás költségek megkétszereződtek, a biztosítási díjak pedig mintegy hatvan százalékkal emelkedtek.
Emlékeztetett, éves szinten a világkereskedelem 30 százaléka bonyolódik le a Vörös-tengeren keresztül, ez a támadások miatt a közelmúltban megfeleződött. Elmondta, a mintegy két hónappal ezelőtt indított misszió ez idáig 68 kereskedelmi hajót kísért biztonsággal és 11 támadást vert vissza.
A misszió a nemzetközi joggal, valamint a vonatkozó ENSZ-egyezményekkel összhangban tevékenykedik, és együttműködik a hasonló gondolkodású partnerországokkal a hajózás biztonságának szavatolása mellett a régió stabilitása és az erőszak felszámolása érdekében - tette hozzá az Aspides nevű vörös-tengeri misszió vezetője.
Az Európai Unió tagországainak külügyminiszterei február közepén hagyták jóvá az EUNAVFOR Aspides nevű uniós művelet elindítását a biztonságos hajózás szabadságának helyreállítására és védelmére a Vörös-tengeren. A műveletben részt vevő hadihajók kísérik a kereskedelmi hajókat, hogy megvédjék őket az esetleges támadásoktól Afrika szarvánál és az Indiai-óceán nyugati részén. (MTI)