Nyílik az árolló a használt és az új építésű lakások között

Az új és a használt lakások fajlagos árkülönbsége a Covid első évében ugrott hatalmasat, és azóta a 120 százalékot is meghaladva stabilizálódott. Az OTP Ingatlanpont vezető elemzője szerint ennek ellenére is van értelme azt firtatni, hogy újat vagy használtat érdemes venni. Ugyanis, ha végiggondolják, mindkettő kínálhat jó választást.

A lakások teljes testreszabása nem csak átépítésekkel lehetséges, az újba készülők számára ugyanezt kínálja a tervezőasztalról való vásárlás. Ugyan ilyenkor a költözésig még egy-két év is eltelik, de az alaprajztól a burkolatig mindent az igényeikre szabathatnak. Ennek a szabadságnak az ára viszont az, hogy a vevő részt vállal az építés kockázatából is. Emiatt pedig nem csupán az új lakás látványterveit érdemes alaposan megvizsgálnia, hanem a beruházó tőkeerejét, referenciáit is, ami garantálhatja, hogy ilyen, nehezebb időkben is képes befejezni a beruházást.

A használt lakások melletti gyakori érv az azonnali költözés lehetősége, ám most ezzel – bár jóval kisebb választékkal – az új építésűek is tartják a versenyt. Noha az érdeklődés csökkenése az építőket is visszafogta, az eladatlan készletek egyelőre nőnek a nagyvárosokban. Például Budapesten év elejére az azonnal költözhető eladatlan új lakások száma elérte az 1200-at, aminél több csak egyszer volt az elmúlt tíz évben. Ez a helyzet azt is magával hozta, hogy ma ezeknél is sok akcióval, alkalmi kedvezménnyel találkozhatnak, azaz most nem csak a használtak piacán érdemes alkudni, hanem az újlakás-vásárlóknak is viszonylag erős lehet az alkupozíciójuk.

Az is a jelenlegi piaci helyzet sajátossága, hogy tempósan bővül a „rozsdaövezeti akcióterület” besorolást nyert projektek sora, akár olyanokkal is, amelyeknél már folyik az értékesítés. Ezeket azért érdemes keresni, mert az itt új lakást vásárlók visszaigényelhetik az 5 százalékos áfát is. Ám ezek, a fejlesztésre kijelölt rozsdaövezeti területek jó orientációs pontokat kínálnak a használt ingatlant keresők számára is. A tapasztalat szerint ugyanis az ilyen fejlesztésekkel a felélesztett területek szomszédságában elterülő ingatlanok is hamarosan felértékelődnek.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo