Az erős ügyfél-hitelesítésre vonatkozó szabályok szigorítása ellenére a múlt év utolsó negyedében folytatódott a fizetési kártyás visszaélések értékének növekedése, ami mögött a jegybank szerint a pszichológiai manipulációra és megtévesztésre alapozott esetek terjedése áll - írta a Világgazdaság, amelyet az MTI szemlézett.
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a tavalyi negyedik negyedévben 19,1 ezer kártyás visszaélést azonosítottak, ami ugyan 0,8 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, a csalások értéke azonban 24,8 százalékkal, 457,3 millió forintra emelkedett.
Az adathalászathoz, illetve személyi azonosítók lopásához köthető esetek száma közel háromszorosára, 544-re ugrott egy év alatt, a kimutatott összeg pedig csaknem duplájára, 19 millió forintra nőtt. A pszichológiai manipulációval elkövetett visszaéléseknél – amikor a csalók valamilyen módon ráveszik a kártyabirtokosokat az egyedi azonosítóik megadására – 16-ról 727-re ugrott az esetszám, a kárérték pedig 0,2-ről 149,2 millió forintra duzzadt.
Az internetes vásárlási tranzakciókhoz köthető csalásoknál viszont 7 százalékkal 16,5 ezerre csökkent az esetek száma, és a károk értéke is csökkent 24,3 százalékkal, 253,4 millió forintra.
A kártyás visszaélések legnagyobb része továbbra is a határon átnyúló tranzakciókhoz kötődik: 2021-ben a kimutatott kárérték 95,8 százaléka ezekhez kapcsolódott.
A kártyás csalások értéke ugyanakkor eltörpül a teljes forgalomhoz képest, a jegybank szerint így a hazai kártyás infrastruktúra továbbra is biztonságosnak tekinthető - olvasható a Világgazdaságban.
(MTI)