A Fővárosi Közgyűlés június 3-án döntött arról, hogy ha az Alstom nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt az új metrókocsikra július végéig, akkor a főváros felbontja a szerződést. Az Alstommal 2006. május 30-án írták alá az M2 és az épülő M4 metróvonal új szerelvényeinek tervezésére, gyártására és szállítására vonatkozó szerződést. E szerint a 2-es metróvonalra az Alstomnak 22, egyenként öt kocsiból álló szerelvényt, a most épülő 4-esre pedig 15, egyenként négy kocsiból álló, teljesen automata metrószerelvényt kell gyártania, mintegy 65 milliárd forintért.
A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhet. Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki probléma felszínre került, ilyen volt többek között az áramszedő vagy a homlokfali menekítőajtó és a fékek műszaki hibája is. A BKV által a fővárosi városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottság június 23-i kérdéseire adott válaszokból kiderült az is, hogy a francia próbák végeztével a kerékpárokon jelentős mértékű, egyoldali kerékkopás volt tapasztalható, ami az Alstom indoklása szerint a próbapálya vonalvezetésére, és a próba körülményeire vezethető vissza.
A műszaki hibák kijavítása után az Alstom benyújtotta végleges típusengedély kérelmét a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, de a hatóság az átadott dokumentációk és a vizsgálati eredmények alapján nem volt meggyőződve arról, hogy a prototípus teljes mértékben megfelel a járműszabályzatban foglaltaknak. Ezért - többek között a vezérlő szoftver tekintetében - független szakértőt kért fel, és további 1500 kilométernyi tartampróbát rendelt el. Mindeközben az Alstom - a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére - legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 járművet.
Fékbajok
Az Alstom jogi és technikai szakértők bevonásával vizsgálja, hogy fellebbez-e a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) határozata ellen, amelyben megtagadta a 2-es metróvonalra szánt járművek végleges típusengedélyének kiadását. Az Alstom közleménye szerint az NKH a fékrendszer miatt utasította el az engedély kiadását. Mint írták, a kötött pályás járműveiken használt fékrendszerek hasonlóak az Európában széles körben alkalmazott metrófékekhez, de a magyar előírásoknak nem felel meg. Az Alstom derogációt kért (azaz mentesítést e szabály alól), de ezt a hatóság nem adta meg.
A BKV - mint korábban bejelentette - vizsgálni fogja, hogy milyen jogi és pénzügyi hatásai lennének a szerződés felmondásának, az Alstom szerint azonban nincs lehetőség arra, hogy a BKV felmondja a szerződést.
Az index.hu információi szerint akár újabb egy évvel is tolódhat a 4-es metró legutóbb 2013-ra tervezett átadása. A 4-es metró automata szerelvényei ugyanis csak akkor kaphatják meg a gyártáshoz szükséges engedélyt, ha a 2-es vonalra szánt - ugyancsak Metropolis típusú, de nem automata - kocsikra a gyártó már megszerezte ugyanezt a dokumentumot. Ha az Alstom szerelvényei rövid időn belül nem állnak forgalomba a 2-es vonalon, akkor a BKV-nak el kell végeznie a régi, orosz kocsik átfogó karbantartását, amely mintegy 3 milliárd forintba kerül. A Fővárosi Önkormányzat - pénteki közleménye szerint - elfogadja a hatóság döntését, és a lehető legkorábbi időpontra összehívják a városüzemeltetési bizottságot, amely dönt arról, hogy mik legyenek a következő lépések.