hirdetés

Nem tud lábra állni a magyar járműgyártás

Egyértelműen a járműgyártás fogja vissza az ipari termelést, igaz emellett néhány kisebb jelentőségű ágazat, mint például a bányászat is gyengén teljesített. Bár az autógyártásban a keresleti oldalon javulás tapasztalható, várhatóan idén összességében visszaesés lesz majd.
hirdetés

Idén júliusban az ipari termelés volumene 8,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A visszaesés mértéke 28,8 százalékponttal kisebb volt az áprilisi mélyponthoz képest, közölte pénteken a KSH. Munkanaphatástól megtisztított adatok alapján a termelés 7,7 százalékkal csökkent - írja laptársunk, az mfor.hu.

A politikusok nem akarják még egyszer leállítani a termelést

A statisztikusok szerint a koronavírus-járvány miatt megváltozott gazdasági folyamatok hatása még ebben az időszakban is érezhető volt. Azt már mi tesszük hozzá, hogy a folyamatokat látva az idén aligha történik már csoda, így összességében gyenge évet zárhat az ipar. Ráadásul kockázatként felmerül, hogy a koronavírus-járvány második hulláma Magyarországot az európai átlagnál sokkal jobban sújtja, így ez akár további károkat is okozhat.

Igaz, a hazai politikai vezetők a tavaszi időszakkal ellentétben most mindent megtesznek azért, hogy a gazdaság működését fenntartsák. Vélhetőleg csak a legvégső esetben léptetnek életbe olyan korlátozásokat, amelyek a vállalatok működését negatívan érinthetik, legyen szó kijárási korlátozásokról, vagy a szülőket a munkahelyekről esetlegesen elvonó iskolabezárásokról. Olvasatunk szerint pénteki rádiónyilatkozatában erre célzott Orbán Viktor miniszterelnök. Sokkal egyértelműbben fogalmazott egy gyáravatón a napokban Szijjártó Péter, aki a járvány kiújulása miatt elkerülhetetlennek nevezte a korlátozásokat. Az elmúlt hetekben bizonyossá vált, hogy a járvány második hulláma elérte az országot, de a termelés nem eshet vissza ismét – hangsúlyozta a külgazdasági és külügyminiszter.

Az autógyártók csak lassan állnak talpra

Ugyanakkor a kormányzati szándék önmagában sokszor kevés, az is szükséges, hogy a külső körülmények optimálisan alakuljanak. A tavasz során viszont az európai autópiacok teljesen leálltak, a mélyponton számos nagy piacon (Franciaországban, Olaszországban, Nagy-Britaniában és Spanyolországban is) 90 százalék feletti volt éves összevetésben a visszaesés. A szakértők azt jelezték, hogy az utóbbi időben már élénkült a kereslet az autók iránt, igaz, a tavalyi adatokkal való összehasonlításban ez az európai értékesítési adatokban továbbra sem érződik.

Az ugyanakkor biztató, hogy az Audi győri gyárában június közepétől, a Mercedes kecskeméti gyárában pedig július végétől elindult a harmadik műszak, így a termelés visszaállt a járvány előtti szintre, a Suzuki esztergomi gyárában pedig június végén indult el a második műszak. A nagy cégeknél tehát lassan visszaáll a régi rend, ám a KSH adatai szerint legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés mintegy 29 százalékát képviselő járműgyártás 13,2 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A közúti gépjármű-gyártásának volumene 16,9, a közúti jármű-alkatrészek gyártásáé 10,8 százalékkal esett vissza.

Az autógyártók esetében statisztikai szempontból érdekesnek ígérkezik az augusztus. A tavaszi kényszerpihenő ellenére a hírek szerint a nagy autógyártók megtartották a szokásos nyári leállásokat. Ugyanakkor olyan információ is napvilágot látott, hogy ez idén rövidebb volt a korábbi évek szüneteinél. Ha pedig ez valóban így történt, akkor augusztusban akár egy heti plusz termelés révén is látványos növekedést láthatunk. Ez persze nem jelenti azt, hogy a magyar gazdaságban varázsütésre helyreálltak a dolgok, de reményt ad arra, hogy a járvány okozta sokkon lassan túltegye magát a szektor.

Lehet-e ellensúlyozni az autóipar padlózását?

Az biztos, hogy amíg az autóipar gyengélkedik, addig a súlyánál fogva visszahúzza a teljes ipart. Hogy az összkép hogyan alakul, abban persze közrejátszik, hogy más jelentős szektorok miként teljesítenek majd. Ebből a szempontból biztató, hogy a járműgyártást követő két legnagyobb ágazata relatív jó teljesítményt nyújtott.

A feldolgozóipari termelés 12 százalékát adó számítógép, elektronikai, optikai termékek gyártása például 2,3 százalékkal nőtt. Ezen belül az elektronikai alkatrész, áramköri kártya gyártása 52, míg a kisebb súlyú elektronikus fogyasztási cikk gyártása 14,1 százalékkal bővült. Az összképet ugyanakkor jelentősen rontotta, hogy a híradástechnikai berendezés gyártása 68 százalékkal visszaesett. Az elektronikai termékekhez hasonlóan a feldolgozóipar volumenéből 12 százalékos részesedéssel rendelkező élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása csak 0,3 százalékkal csökkent az előző év azonos hónapjához viszonyítva, a külpiaci eladások növekedésének és a hazai eladások mérséklődésének az eredőjeként.

hirdetés

Véleményvezér

Pöttöm tankok tartanak Ukrajna felé

Pöttöm tankok tartanak Ukrajna felé

Az ukrajnai háború ott tart, hogy minden oldal mindent elővesz a hadi spájzból, ami még működik.
Orbán Viktor után Mészáros Lőrincet is feljelentette Hadházy Ákos

Orbán Viktor után Mészáros Lőrincet is feljelentette Hadházy Ákos

A korrupció ellen harcoló független képviselő Orbán Viktort hivatali visszaélés miatt jelentette fel, Mészáros Lőrincet csalásért.
Elképesztő adatok érkeznek Horvátországból az euró bevezetése után

Elképesztő adatok érkeznek Horvátországból az euró bevezetése után

Már semmi nem a régi. Korábban az euró bevezetése egy országban komoly inflációt okozott, most viszont Horvátországban meglepetést.
Rekord a 100 éven felüliek számában

Rekord a 100 éven felüliek számában

A világjárványt követően általános jelenség volt, hogy mindenütt csökkent a várható élettartam. Japánban viszont meghaladta a 90 ezret a 100 éven felüliek száma.
Szárnyal a német hadiipar

Szárnyal a német hadiipar

Két vesztes világháborút követően is Európa élén a német gazdaság, hadiiparuk pedig hatalmasat lépett előre.
Putyin körözött bűnöző lett akkor Magyarországon is?

Putyin körözött bűnöző lett akkor Magyarországon is?

A Nemzetközi Büntetőbíróság (International Criminal Court) körözést adott ki az orosz elnökre, Vlagyimir Putyinra. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo