Nem szeretik már a magyarok a készpénzt?

A koronavírus-járvány ideje alatt mérte fel a készpénzhasználati szokásokat országos online kutatásában a BlockBen. Kiderült: a megkérdezettek 35 százaléka nem használ készpénzt, ha teheti, közel egyharmaduk viszont kénytelen ezzel fizetni, mert nincs más fizetési alternatíva ott, ahol vásárol. A világjárvány miatt megváltozott mindennapokban folyamatosan nő az innovatív fizetési megoldások szerepe.

A koronavírus-járvány a különböző fizetési megoldásokkal kapcsolatos preferenciáinkat is átírta. Varga Mihály pénzügyminiszter például Facebook-oldalán buzdított készpénzmentes fizetésre, kiemelve: a koronavírus elleni küzdelem egyik fontos lépése lehet, ha készpénz helyett bankkártyával, mobiltelefonnal, vagy éppen okosórával fizetünk.

Az otthon maradó, csak indokolt esetben kimozduló emberek jellemzően vásárlásaikat is igyekeznek a négy fal között intézni, személyes érintkezés nélkül. A válsághelyzetben a kiskereskedelmi cégek és az éttermek számára is az adott túlélési esélyt, ha megoldották, hogy a vásárlók előre fizethessenek és kontaktmentesen juthassanak hozzá a megrendelt élelmiszerhez, ételhez, egyéb áruhoz.

Akkor is készpénzt kell használnia, ha nem akar

Mennyire népszerű ebben a helyzetben a készpénz a magyarok körében? Milyen egyéb fizetési megoldásokat használnak? – többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ a BlockBen online kutatása, amely március 25. és április 15. között, 167 fő megkérdezésével zajlott, országos mintán.

„A megkérdezettek 35 százaléka nem használ készpénzt, ha teheti. Közel egyharmaduk (30,7 %) viszont úgy nyilatkozott, hogy kénytelen készpénzt használni, mert ott, ahol vásárol, nem lehet mással fizetni. Közel negyedük (23,5%) szerint pedig még mindig ez a legegyszerűbb fizetési mód” – mutatja be a kutatás főbb megállapításait Bodnár Viktor, az érintésmentes fizetési megoldást fejlesztő BlockBen vezérigazgatója.

A válaszadók negyede csak pár alkalommal fizet készpénzben egy hónapban, de közel ennyi azok aránya is, akik hetente többször, illetve akár naponta több alkalommal is megteszik ezt. A megkérdezettek 8,4 százaléka azért is használja ezt a megoldást, mert nincs saját bankkártyája.

Bankkártyájukat a legtöbben hetente többször használják (28,3%), naponta 13,9 százalékuk, havi néhány alkalommal pedig 15,1 százalékuk fizet vele, túlnyomó többségben bevásárláskor és napi ügyek intézésekor. Bankfiókba a válaszadók 32,5 százaléka nem jár, helyette online intézi banki ügyeit, és csupán a megkérdezettek egyharmada (35,6%) nyilatkozott úgy, hogy negyedévente minimum egyszer felkeresi bankfiókját személyesen is.

Sokat vásárolnak online a magyarok

A megkérdezettek közel 79 százaléka szokott online vásárolni, és ilyen esetekben túlnyomórészt bankkártyáját használja (76,6%), a második legnépszerűbb megoldás pedig az utalás (33,6%). Az online vásárlást elutasítók között azok vannak többségben, akik nem szeretik megadni az adataikat (58,6%). A válaszadók túlnyomó többségét viszont éppen ezért érdekelné olyan fizetési megoldás, amelyhez nincs szükség banki háttérre, csupán egyetlen okostelefonra (67%).

„A kutatás résztvevői magas arányban ismernek innovatív fizetési módokat: kiemelkedik az online bankkártyás (72,9%), a mobiltelefonos (63,9%) és a QR kódos fizetés (48,2%) ismertsége. Ezek a megoldások a világjárvány miatt megváltozott mindennapjainkban még nagyobb szerepet fognak kapni. Magyarországon ezt a trendet támogatja az Azonnali Fizetési Rendszer idei bevezetése is, amely számos innovatív megoldás, például a mobiltelefonos, QR kódos fizetés elterjedését segíti” – fogalmaz Bodnár Viktor.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo