Nagyokra terhelve

A Széll Kálmán Terv 2.0-ban előirányzott, a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer lassan konkrét formát ölt: az erről szóló kormányhatározat a Magyar Közlöny csütörtöki számában jelent meg. Az e-útdíjat a kormány legkésőbb 2013. július 1-jével vezetné be, s az intézkedés 75 milliárd forinttal javítaná a költségvetés egyenlegét. A fejlesztési tárca közleménye szerint a becsülhető maximális díjbevétel az első évtizedben tízszeresen haladhatja meg a költségeket.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Széll Kálmán Terv 2.0 (melynek intézkedéseiről itt olvashat bővebben) egyik költségvetési bevételt növelő előirányzata a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer már több éve tervezett bevezetése, amelytől a program évente 150 milliárd forint többletet remél a büdzsé számára.


Kép:sxc
Az e-díjszedést a gyorsforgalmi
és az országos közúthálózat
főúti külterületi szakaszain
vezetik be a 3,5 tonna
megengedett össztömeget
meghaladó tehergépjárművekre.

Az e-útdíj bevezetéséről szóló, csütörtökön megjelent kormányhatározat felhívja a nemzeti fejlesztési és a nemzetgazdasági minisztert, hogy haladéktalanul intézkedjenek a rendszer beszerzéséhez, a díjszedési szolgáltatás finanszírozásához tízéves időtávra szükséges, nettó jelenértéken számított 214,5 milliárd forrás, illetve kötelezettségvállalás biztosításáról. A kormányhatározat kapcsán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium csütörtökön közleményt adott ki, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a bevezetéssel egyidejűleg a közúti fuvarozók növekvő terheit ellensúlyozó intézkedések lépnek életbe. (Nem ez az első pluszteher rajtuk.)

Személygépkocsik és autóbuszok: maradhat a matrica

A személygépkocsik és autóbuszok a jelenlegi e-matricás rendszerben maradnak. Ezekkel a járművekkel önkéntesen lehet majd átállni, legkorábban a bevezetés után fél évvel. Az eseti használók így - az úttal arányos igénybevételi díjnak köszönhetően - jelentős megtakarítást érhetnek el az e-matricás díjakhoz képest, a rendszeresen nagy távolságra utazók pedig továbbra is élhetnek az átalánydíj nyújtotta előnyökkel.

Többletforrás fejlesztésre
Az előzetes számítások és a nemzetközi tapasztalatok alapján a beruházás néhány éven belül megtérül. A becsülhető maximális díjbevétel az első évtizedben tízszeresen haladhatja meg a költségeket. A többletforrásokat a teljes közlekedési szektorba kell visszaforgatni, elsősorban a díjas útszakaszokon, majd a közúthálózat egyéb részein hasznosulhatnak – közölte a fejlesztési tárca. A célszerű felhasználási sorrend szerint a bevétel a meglévő infrastruktúrák fenntartása után a PPP konstrukcióban megépített és üzemeltetett autópálya-szakaszok rendelkezésre állási díjaira, ezt követően pedig az új fejlesztésekre, például uniós projektek hazai önrésze biztosítására fordítható – írja közleményében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Az Európában széles körben elterjedt megoldás azt szolgálja, hogy az útfenntartás költségeit az utakat használók az igénybevétellel arányosan fedezzék. A teherforgalom kiegyensúlyozottabb díjterhelése legalább részben ellentételezheti az országon áthaladó kamionok által okozott útállapotromlást és környezetszennyezést. Az e-útdíj bevezetésével mérséklődik a vasút pályadíjak miatt fennálló versenyhátránya, egyidejűleg nő az alacsonyabb fuvarozási költségű helyi, hazai áruk és szolgáltatások versenyképessége - áll a tárca közleményében.

Kedvezményrendszer a bevezetés után fél évvel

Az elektronikus díjszedést a tervek szerint a gyorsforgalmi és az országos közúthálózat főúti külterületi szakaszain vezetik be a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművekre 2013. július 1-jével. A közlekedők egy fedélzeti eszköz beépítése után kapuk és megállítás nélkül haladhatnak a díjköteles szakaszokon, úthasználatuk mértékét, jogosultságukat elektronikusan ellenőrzik.

Az alkalmazott díjszintek a korábban kidolgozott díjpolitikai alapelvek aktualizálásával, az Európai Unió érintett intézményeivel való egyeztetést követően alakulnak ki. Az e-útdíj bevezetése után fél évvel kedvezményrendszer indul a gyakori használók számára. A kedvezmény mértéke az uniós szabályozással összhangban legfeljebb 13 százalék lehet.

A díjszedési rendszer kiépítéséhez szükséges eszközökkel, az azok működtetésével és a tanácsadással kapcsolatos közbeszerzések gyorsított eljárásban még idén, az első félévben megkezdődnek. A díjszedési funkciót az e-matricás rendszerhez hasonlóan az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. láthatja el jogszabályi kijelölés alapján. Az ÁAK az eszközbeszerzés finanszírozására hitel vesz fel, amelyet a befolyó díjbevételekből törleszt majd.

 

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo