Nagy változás jön a dohányboltokban januártól

Az év végén megjelent „salátatörvény” több ponton is módosítja a dohánytermékek kiskereskedelmét. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze, melyek a legfontosabb változások és a felmerülő kérdések azok kapcsán.

A megjelent, 2022. évi LXIV. törvény többek között módosítja a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvényt is, mely hangsúlyozza, az egészségvédelmet érintő feladatokban való közreműködését a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának (a továbbiakban: Hatóság). Ezt úgy valósítja meg, , hogy leszokást támogató egészségvédelmi és prevenciós tájékoztatót készít, amelyet a kiskereskedőknek megküld – választásuk szerint – vagy papír alapon (szóróanyag, valamint plakát formájában), vagy elektronikus formában. Ez a dohányboltok üzemeltetői számára külön költséget nem jelent, azonban az aktuális plakátot jól látható formában el kell helyezzék az eladótérben, vagy digitális formában a saját maguk által biztosított eszközzel.

A dohánytermékek dohányboltokba való kihelyezésének kérdésköre

A törvénymódosítás leginkább szembeötlő változtatása azonban nem az egészségvédelmi szóró anyagok kihelyezésében rejlik, hanem abban, hogy a dohányboltokban 2024. január 1-től a pultvonal felett, illetve az elkülönített helyen belül fogyasztók számára jól láthatóan kizárólag dohánytermékek helyezhetők el. 

Mi lehet szem előtt és mi nem? (Fotó: MTI/BruzákNoémi)
Mi lehet szem előtt és mi nem? (Fotó: MTI/BruzákNoémi)

Olyan részletszabályokat is tartalmaz a törvénymódosítás, miszerint a dohánytermék-kiskereskedő valamennyi általa forgalmazott dohánytermékből típusonként, valamint márkajelzésenként kizárólag egyet-egyet jeleníthet meg a fogyasztók számára láthatóan. Ezen túlmenően, a szivarok kivételével minden olyan dohánytermék, amelynek a csomagolása a kötelezően alkalmazandó egységes csomagolásban kerül forgalomba, illetve kombinált egészségvédő figyelmeztetést tartalmaz, kizárólag úgy helyezhető az értékesítő csatornába (azaz a „polchelyre”), hogy az egészségvédő figyelmeztetés jól látható legyen a fogyasztók számára.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo