A cikk eredetileg laptársunk, az Mfor.hu oldalán jelent meg.
Egyre biztosabb, hogy az oltásigazolvány, egyfajta vakcinaútlevél váltja fel a tesztigazolásokat a nemzetközi közlekedésben, így a légiforgalomban is. A kormány egyelőre csak homályos ígéreteket tett arra, hogy ez lehet a megoldás, illetve ha létrejön a nemzetközi megállapodás erről, akkor azt Magyarország is betartja.
Megkérdeztük a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airporttól, hogy milyen eszközökkel (például digitális leolvasó) fogják gyorsítani ezen újfajta okmányok hitelesítését a minél gyorsabb áthaladás érdekében. Pontos választ nem kaptunk, csak azt, hogy „ha a hatóságok új fejlesztéseket követelnek meg, akkor a cég eleget tesz ennek”.
Az oltási igazolványok összehangolása a BA szerint a légitársaságok feladata, amennyiben erről döntés születik. A BA hangsúlyozta: már hónapokkal korábban megkezdte a felkészülést annak érdekében, hogy a hatóságok és az egyes országok kormányzata által hozott szabályozásokat a lehető leghamarabb érvényesíteni tudja a repülőtéren, valamint a légitársaságokat és földi kiszolgáló partnereket támogassa a szükséges helyszínnel, digitális infrastruktúrával. Utóbbi mibenlétére azonban nem kaptunk választ.
Folyamatos a fertőtlenítés
Egyelőre csak lézengenek az utasok Ferihegyen, az előző évekhez képest havi pár tízezren repültek tavaly év végén és a január sem kivétel ez alól. A felkészülés ugyanakkor folyamatos a nagyobb tömegek megjelenésére, a Budapest Airport több óvintézkedést is hozott.
Rendszeres a fertőtlenítő takarítás, a 1,5 méteres távolság betartatása érdekében padlómatricákat, a tranzitterületen minden második ülésére pedig tiltómatricákat helyeztek ki. Ahol szükséges, koordinálják a sorbanállást.(!) A személyzet számára kötelező a maszk viselése, és ahol ez megoldható volt, térelválasztó plexit telepítettek a személyzet és az utasok közé. Rendszeresen fertőtlenített szellőztetőrendszer gondoskodik a megfelelő légcseréről. A terminálok minden pontján automata kézfertőtlenítőket helyeztek ki, és automata poggyászfeladó és utasfelvételi kioszkok működnek. A mosdók kapacitása közel 75 százalékkal nőtt, és 11 új ivókút is várja az utazókat.
Arra kérdésünkre, hogy milyen protokoll szerint különítik el a teszteken pozitívnak mutatkozó utasokat a reptér területén, azt a választ adták, hogy már egy éve rendelkezésre állnak kifejezetten erre a célra szolgáló elkülönítő helyiségek. Ha felmerül a koronavírus gyanúja, akkor (a hőkamerás vagy hőmérős vizsgálat, vagy koronavírus-teszt alkalmával), az illetőt az elkülönítő helyiségbe kísérik, onnantól pedig a hatósági eljárásrend lép életbe. Ezt követően extra fertőtlenítést végeznek az érintett terülteken.
Decemberben pedig egy bárki által igénybe vehető koronavírus tesztközpont nyílt a budapesti repülőtér 2B Terminál érkezési szintjén. A szűrőállomáson PCR vagy antigén gyorsteszt elvégzésére is van lehetőség minden nap 8-20 óra között. (A nyitva tartás a menetrend, továbbá a megnövekedett igények tükrében bizonyos napokon változhat, illetve hosszabb lehet.) A PCR tesztet vagy antigén gyorstesztet időpontfoglalás nélkül lehet elvégeztetni. A tesztek elvégzéséhez csupán online regisztráció szükséges, amely okostelefon vagy számítógép segítségével elvégezhető.
Egyelőre csak a veszteségeket számolják
A Budapest Airport óriási veszteségeket szenvedett el az elmúlt 10 hónapban, elveszítette utasainak a 60-80 százalékát, ami a bevételi oldalon katasztrofális lehet, végső számokat később közölnek. Természetesen nem a cégtől függ, hogy milyen gyorsan áll vissza a járvány előtti utasszám, hanem a járvány lefolyásától, az oltások tömegessé válásától egész Európában és más kontinenseken, továbbá attól is, hogy lesznek-e újabb vírusmutánsok vagy teljesen más új fertőzések. A téli hónapokban egyelőre csak az optimista nyilatkozatokig jutottak, tavaly ősszel viszont lapunknak megerősítették, hogy a súlyos veszteségek ellenére nem mondanak le a beruházásokról, így többek között a 3. terminál megépítéséről sem.
A személyforgalom drámai csökkenésével ellentétben az áruforgalom kitartott 2020-ban és a következő hónapokban is stabil maradhat, sőt a cég számításai szerint még nőhet is. Részben ezzel magyarázták, amikor pár napja úgy nyilatkoztak lapunknak, hogy még idén megkezdik a BUD Cargo City nevű logisztikai központ második ütemének előkészítését.
Két év fejlesztései
Az elmúlt két évben a Budapest Airport 167 millió euró értékben valósított meg beruházásokat, több esetben előre hozva olyan projekteket, amelyek kivitelezésének kedvezett az alacsony utasforgalom. A már említett cargo központ mellett elkészült a 2A Terminálhoz kapcsolódó 1-es utasmóló, valamint a külső poggyászosztályozó csarnok és a hozzá kapcsolódó csomagrendszer. Tavaly óta a 2. Terminálra vezető kétsávos körforgalom is használható.
Átadtak két új biztonsági ellenőrző folyosót, ezeket automata rendszerrel szerelték fel, ami lehetőséget ad a távoli átvizsgálás bevezetésére. Megújult a terminálok előtti közúti előtér és a Prémium Parkoló, továbbá a parkolóktól a terminálig vezető gyalogút, a 2A Terminál utasfelvételi csarnoka pedig új padlóburkolatot kapott. Megújultak az utasok eligazodását segítő, többnyelvű információs táblák is, és modernebbre cserélték a 2A Terminálon található lifteket.