Milyen lesz a jövő irodája a járvány után?

Szórakoztató komplexum, alakítható tárgyalóterek és hibrid irodák, avagy így alakulnak át a munkahelyek post-COVID időszakban.

A magyar kereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó cégeket tömörítő ACORA kerekasztal-beszélgetést szervezett, amelyben piaci szereplőkkel tekintették át a piac átalakulását: vállalati, bérlői oldalról vizsgálva a pandémia által hátrahagyott új világot, a hibrid irodák előnyeit, lehetőségeit és az új típusú munkahelyek kihívásait.

(Fotó: Pixabay)

A munkatársak zöme a home office-ra szavaz

A pandémia jelentősen átalakította az irodai munkafolyamatokat, a magyar munkavállalók 69 százaléka dolgozott otthonról az elmúlt évben, és 84 százalékuk a jövőben is szívesen végezné a munkáját csak home office-ban vagy hibrid megoldásban.

Hasonló tapasztalatokról számolt be Szirmák Botond, a Provident Zrt. vezérigazgatója is: „A munkatársaink jó része szívesen dolgozik otthonról, jelenleg a menedzsment egyik legfontosabb feladata megtalálni azt az optimális egyensúlyt a home office és az irodai tartózkodás között, amit szívesen vesznek a kollégák is. Az elmúlt évben egyébként kiderült, hogy a home office remek lehetőséget is nyújt például a call-centerek üzemeltetésénél: Míg korábban csak Budapestről kereshettünk munkatársakat, addig ma már teljesen mindegy, hogy egy operátor adott esetben Nyíregyházán, Debrecenben, vagy Sopronban él-e. A fő szempont inkább a rátermettség és a képzettség.”

Iroda szórakoztató funkciót kap

A folyamatos otthoni munkának természetesen vannak árnyoldalai is: csökken a kötődés a céghez, a munkatársakhoz, kevésbé érvényesül a személyes kapcsolattartásból adódó plusz érték. Pont emiatt cégeknek vezetői mégis szeretnék valamilyen módon visszahozni a munkatársakat az irodákba. Kérdés, hogy a happy hour kezdeményezések, a masszázsbérletek, a különböző szórakoztató megoldások és ajándékkártyák kellő motivációt jelentenek-e a kollégáknak. Mindemellett pedig sikerül-e a fertőzésbiztonsági kritériumokat maradéktalanul teljesíteni a negyedik COVID-hullám árnyékában? Saly Miklós, a REscon tulajdonosa szerint ma már valós kérdés az, hogy az iroda milyen élményt ad:

„Szerintem ma már a bérlők jogos elvárása az irodabérbeadó felé, hogy az iroda többet nyújtson a szokásosnál. Nem az a kérdés, hogy milyen területet biztosít milyen áron, hanem az, hogy képes-e benntartani az embereket az irodában. Ma pillanatnyilag erre nagyon kevés példa akad a fővárosi irodapiacon, de az biztos, hogy a bérbeadóknak is el kell gondolkoznia azon, hogy miként tudja az általa kínált helyet trendivé, izgalmassá, élményszerűbbé tenni a jövőben, ami segíti a bérlőknek abban, hogy a munkatársaikat bent tartsák az irodában.”

Rugalmas bérbeadót keresnek a bérlők

A piac átalakulásához természetesen a bérbeadóknak is változni kell. Erről Papp Róbert, a CitiReal ügyvezető igazgatója így vélekedett:

„Azt gondolom, hogy maga az ingatlanpiac, és különösen az irodai, nehezen változik, már csak a háttérben álló banki finanszírozók miatt is. Természetesen láthatunk néhány pozitív példát arra, hogy az irodák pluszt is nyújtanak a bérlőknek, ilyen például, amikor biopiac vagy konditerem működik egy irodakomplexumban és az sem ritka, ha egy-egy népszerű kávézó vagy étterem is megjelenik a bérlők között. De ezen túl az is lényeges bérlői szempont lesz a jövőben, hogy a bérbeadók mennyire kezelik rugalmasan a lefoglalt irodaterületeket, például lehet-e a tárgyalók számát és méretét igénytől függően változtatni, és milyen időintervallumra lesznek érvényesek az aláírt bérleti szerződések. A korábban megszokott 5 éves időtartamok elérése egy ennyire bizonytalan világban kihívást jelenthet a bérbeadók számára.”

Csökken a munkatársak elkötelezettsége

Az biztos, hogy a jövő a hibrid irodáké, amikor a munkavégzés az otthon, a kiszervezett irodai hub-ok és a központi iroda között oszlik majd meg különböző arányban. A kérdés az, hogy ez nem megy-e a hatékonyság rovására. Pozvai Zsolt, a Develor International globális vezérigazgatója szerint a legnagyobb kihívás inkább az lesz, hogy a vállalatok miként tartsák meg a munkaerőt. Az iroda eltűnésével, a személyes kapcsolatok lazábbá válásával ugyanis jelentősen csökken majd a céghez való kötődés:

„Az online meetingek és képzések funkcionálisan szuper módon működnek, ezt megmutatta a pandémia. De eltűnt az a jelenség, miszerint a kollégák a találkozók után még kicsit beszélgetnek, kapcsolatokat építenek egymással. Mindannyian egy kicsit zsoldossá, azaz elcsábíthatóvá válunk, így pedig nehéz elkötelezetten megtartani a munkatársakat. Ez óriási kihívást jelent most a vezetőknek, hogy miként csábítsák vissza a kollégákat az irodába, és hogyan alakítsanak ki egy egészséges egyensúlyt az otthoni és az irodai munkavégzés között, hogyan építsenek ki a vállalati márka iránt szoros kötődést.”

 

Véleményvezér

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.
Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők

Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők 

Korlátozná a köztelevízió a véleménynyilvánítás szabadságát.
Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo