Az intézkedéssel hatékonyabbá válik a hulladékgazdálkodás és emelkednek a hulladékgyűjtési és hasznosítási arányok, ami hozzájárul a hulladékokból előállított másodnyersanyagok kínálatának növekedéséhez és az illegális hulladéklerakás csökkenéséhez. Vagyis a felhasználói oldalról nézve egy gonddal kevesebb, de hogyan válasszunk újat? Két dolog is segít; az egyik a DOT-szám, a másik a gumiabroncson található címke.
A DOT-szám a gyártás pontos időpontjáról ad tájékoztatást
Az abroncsok idén sem lettek olcsóbbak, ám a kereskedők raktárkészletén akadhatnak olyan darabok, amelyeket még korábban „bespájzoltak”, de valamilyen oknál fogva még nem értékesítettek, és esetleg kedvezőbb az áruk. A COVID alatt gyártott abroncsok – ha megfelelően tárolták az abroncsot – minden további nélkül felszerelhetők, és használhatók, sőt főszabály szerint újnak számítanak.
A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.