Miért nem tudnak nagyra nőni a hazai vállalatok?

A hazai kkv-tulajdonosok mindössze 3 százaléka szeretne nemzetközi céget építeni, de a nagyvállalattá növekedés is csupán 5 százalékuk céljai között szerepel. A magyar vállalkozók több mint kétharmada nem tűz ki ambiciózus üzleti célokat maga elé. Mindez aggodalomra adhat okot, mert nagy ambíciók nélkül kevesebb lesz a hazai nagyvállalkozás, és ha kevesebb a nagyvállalkozás, kevésbé erős a gazdaság – állapítja meg a Szemléletváltó vállalkozói szemlélet- és készségfejlesztő mentorprogram kutatása. 

Webáruházról rendelve egyre többször cseh vagy szlovák cégtől érkezik a csomag, ahogy a hazai bevásárlóközpontokban magyarnál is több lengyel márkával találkozhatunk. A régiós startupok, sikeres technológiai cégek élmezőnyében is csak elvétve akadnak magyarok. Adódik a kérdés, hogy miben mások a hazai vállalatok. Nem akarnak, vagy nem tudnak nagyobbra nőni?

Nem álmodnak elég nagyot a magyar vállalkozók (Fotó: Depositphotos)
Nem álmodnak elég nagyot a magyar vállalkozók (Fotó: Depositphotos)

A Szemléletváltó vállalkozásfejlesztési program kutatása arra a meglepő következtetésre jutott, hogy a hazai kkv-tulajdonosok motivációjában kereshető a jelenség egyik fő oka. Szeptemberben készített országos kutatásuk szerint egy vállalkozás sikere és a vállalkozó által kitűzött célok között szignifikáns kapcsolat áll fenn. Ez azt jelenti, hogy akik nagyobb célokat tűznek ki, azok között többen érnek el nagyobb üzleti eredményeket.

Éppen ezért aggasztó, hogy a vállalkozók mindössze 3 százaléka szeretne nemzetközi, öt százalék pedig nagyvállalatot építeni a cégéből, de a középvállalati szintet is csak negyedük tűzte ki célként. A legtöbben kisvállalatként látják magukat a jövőben (41 százalék). Nem is igazán vállalkozóként, hanem sokkal inkább elismert szakemberként látja magát a jövőben a kkv-tulajdonosok 18 százaléka. A megkérdezettek 9 százalékának pedig még ilyen ambíciója sincs, egyszerűen csak jól akar keresni.

„Aki kis cégről álmodik, ritkán épít nagyot! Ahogy a kutatásból is kiderül, az ambiciózus vállalkozók cégeinek nagyobb az árbevétele, több munkavállalót foglalkoztatnak, szervezettebbek és gyorsabban növekednek. Merni kell nagyot álmodni” – emelte ki a kutatás legfőbb következtetését Molnár G. Dávid közgazdász, a Szemléletváltó program vezetője.

Véleményvezér

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo