Mibe fog kerülni nekünk az euró?

Magyarországon az euróbevezetés költsége valahol 2 és 5 milliárd euró között lehet majd, ezért is fontos, hogy a maastrichti kritériumokon túl egyre több szó essen az átállás gyakorlati előkészítéséről, különös tekintettel arra, hogy az "irdatlan" költségek nem csak az államot, de a vállalatokat is terhelik - figyelmeztetnek tanácsadók.

Az Ernst & Young és a Capgemini tanácsadócégek szerint az ERM II-ben már késő elkezdeni a felkészülést, az átállás sikertelensége pedig súlyos jogi és presztízs veszteségi kockázatokkal jár. Az előkészítés az állami szféra mellett a pénzügyi szférában jelenti a legtöbb feladatot - és költséget -, amelyekre már jövőre meg kell kezdeni a felkészülést - ismertette Szikszai Sándor, a Capgemini és Szűcs Tibor, az Ernst&Young tanácsadója csütörtökön sajtóbeszélgetésen Budapesten.

Jövőre el kell kezdeni

Szűcs Tibor hangsúlyozta, hogy a piac ugyan csak 2014-es euróbevezetéssel számol, a téma azonban már ma is aktuális, az eddigi tapasztalatok szerint ugyanis az átállásra a felkészülést legalább 4-5 évvel korábban meg kell kezdeni. Szűcs figyelmeztetett arra is, hogy az átállás nem egyszerű valutakonverzió, hanem az ország újkori történelmének egyik legjelentősebb, a gazdaságra és a társadalomra is ható eseménye, amelyben nem lehet hibázni, vagy határidőt lekésni. A két tanácsadó cég ezért aktív szerepet kíván vállalni az átállási programok elkészítésében és végrehajtásában.

A bevezetés időpontját illetően azt mondta: a jelenlegi kormány elkötelezettséget mutat a bevezetés feltételeinek teljesítésére és eddig a gyakorlati felkészülés minimumát is teljesítette, megalakította például a nemzeti koordinációs bizottságot. Így - az elmúlt egy-két évvel szemben - nem távolodott a bevezetés várható időpontja. Kockázatot jelenthet azonban a 2010-es választás, illetve az új kormány programja.

A cégeknek is kiadás

Szikszai Sándor arra hívta fel a figyelmet, hogy az átállás a cégekre is jelentős feladatot ró, többletkapacitást igényel, ezért a felkészülést időben meg kell kezdeni. Gyakorlati, technikai, szabályozási, pénzforgalmi, informatikai fogyasztóvédelmi és kommunikációs feladatokról van szó - sorolta. A bevezetés költségei legalább 5 éves időtávon hatnak a jövőbeni beruházásokra. Ezért az üzleti vezetőknek jó előre be kell illeszteniük ezeket a költségeket üzleti terveikbe. Példaként a német bankokat említette, amelyek minden fiókra 65 ezer német márka plusz költséggel számoltak.

A gyakorlati felkészülés feladatai közé sorolta a szervezeti háttér biztosítását, a nemzeti átállási terv megismerését, hatástanulmányok, euróstratégia tervezését, az erőforrások kalkulálását, illetve a válságtervek, teszttervek készítését. Hozzátette: az átállás előtti utolsó hat hónap már nem szólhat másról csak a tesztelésről, ami dupla munkát jelent, tekintettel a két valutanemre.

Hollandia például GDP-je 1 százalékát, mintegy 5 milliárd eurót költött az átállásra, Szlovákiának pedig a bevezetés 2 milliárd eurójába került.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo