Mibe fog kerülni nekünk az euró?

Magyarországon az euróbevezetés költsége valahol 2 és 5 milliárd euró között lehet majd, ezért is fontos, hogy a maastrichti kritériumokon túl egyre több szó essen az átállás gyakorlati előkészítéséről, különös tekintettel arra, hogy az "irdatlan" költségek nem csak az államot, de a vállalatokat is terhelik - figyelmeztetnek tanácsadók.

Az Ernst & Young és a Capgemini tanácsadócégek szerint az ERM II-ben már késő elkezdeni a felkészülést, az átállás sikertelensége pedig súlyos jogi és presztízs veszteségi kockázatokkal jár. Az előkészítés az állami szféra mellett a pénzügyi szférában jelenti a legtöbb feladatot - és költséget -, amelyekre már jövőre meg kell kezdeni a felkészülést - ismertette Szikszai Sándor, a Capgemini és Szűcs Tibor, az Ernst&Young tanácsadója csütörtökön sajtóbeszélgetésen Budapesten.

Jövőre el kell kezdeni

Szűcs Tibor hangsúlyozta, hogy a piac ugyan csak 2014-es euróbevezetéssel számol, a téma azonban már ma is aktuális, az eddigi tapasztalatok szerint ugyanis az átállásra a felkészülést legalább 4-5 évvel korábban meg kell kezdeni. Szűcs figyelmeztetett arra is, hogy az átállás nem egyszerű valutakonverzió, hanem az ország újkori történelmének egyik legjelentősebb, a gazdaságra és a társadalomra is ható eseménye, amelyben nem lehet hibázni, vagy határidőt lekésni. A két tanácsadó cég ezért aktív szerepet kíván vállalni az átállási programok elkészítésében és végrehajtásában.

A bevezetés időpontját illetően azt mondta: a jelenlegi kormány elkötelezettséget mutat a bevezetés feltételeinek teljesítésére és eddig a gyakorlati felkészülés minimumát is teljesítette, megalakította például a nemzeti koordinációs bizottságot. Így - az elmúlt egy-két évvel szemben - nem távolodott a bevezetés várható időpontja. Kockázatot jelenthet azonban a 2010-es választás, illetve az új kormány programja.

A cégeknek is kiadás

Szikszai Sándor arra hívta fel a figyelmet, hogy az átállás a cégekre is jelentős feladatot ró, többletkapacitást igényel, ezért a felkészülést időben meg kell kezdeni. Gyakorlati, technikai, szabályozási, pénzforgalmi, informatikai fogyasztóvédelmi és kommunikációs feladatokról van szó - sorolta. A bevezetés költségei legalább 5 éves időtávon hatnak a jövőbeni beruházásokra. Ezért az üzleti vezetőknek jó előre be kell illeszteniük ezeket a költségeket üzleti terveikbe. Példaként a német bankokat említette, amelyek minden fiókra 65 ezer német márka plusz költséggel számoltak.

A gyakorlati felkészülés feladatai közé sorolta a szervezeti háttér biztosítását, a nemzeti átállási terv megismerését, hatástanulmányok, euróstratégia tervezését, az erőforrások kalkulálását, illetve a válságtervek, teszttervek készítését. Hozzátette: az átállás előtti utolsó hat hónap már nem szólhat másról csak a tesztelésről, ami dupla munkát jelent, tekintettel a két valutanemre.

Hollandia például GDP-je 1 százalékát, mintegy 5 milliárd eurót költött az átállásra, Szlovákiának pedig a bevezetés 2 milliárd eurójába került.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo