Mi történik? Tömegével adhatják el a családi vállalkozásokat

Egyszer minden családi vállalkozást utolér a stafétaátadás kérdése, ami hazánkban egyre aktuálisabb téma. A rendszerváltás gazdasági hatása miatt ugyanis rengeteg vállalkozást érint egyszerre a generációváltás.

Lehetséges jogi és adózási buktatók

A családi vállalkozás eladása jogilag és adózási szempontból is bonyolult lehet, különösen akkor, ha erre a család nem készült fel megfelelően. Jogi problémák merülhetnek fel például a tulajdoni struktúrák tisztázatlansága, a megoldatlan családi viták vagy szerződéses kötelezettségek miatt.

„Sokszor tapasztaljuk, hogy a család vagyona egybeolvad a cég vagyonával. Nem csak a családtagok autója, de a lakása(i), háza(i), hajója is a vállalkozás tulajdonában van. Nagyon gyakori az is, amikor több jogi személy van a családban, ez pedig szinte átláthatatlan céghálót, tulajdonosi szerkezetet alkot” – tette hozzá Pálos Ildikó.

Minél bonyolultabb egy ügy, minél több a szürke zóna, minél több a bizonytalanság, annál kevesebb lesz a komoly vevő és annál rosszabb lesz az eladó alkupozíciója.

Érzelmi kötődés

Végül pedig érdemes beszélni az érzelmi tényezőről is, amely ugyan nem a vállalkozás értékét csökkenti, csupán az alapító szemében irreális magasságokba emeli azt. A családi vállalkozások tulajdonosai jellemzően egész életüket, egészségüket, családi kapcsolataikat áldozták a vállalkozásuk építésére és „nevelésére”, amit szeretnének érvényesíteni az eladási árban is. Ez az évtizedek során kialakult érzelmi kötődés érthető módon megnehezíti számukra a cég objektív értékelését, gyakran túlértékelik vállalkozásukat.

A Generációváltás a családi vállalkozásokban című könyv társszerzője szerint a fenti kihívások hatékony kezelése érdekében érdemes fontolóra venni szervezetfejlesztők, pénzügyi és jogi tanácsadók bevonását a cég eladásra történő felkészítéséhez. Ezek a szakemberek segíthetnek egy alapítótól független vállalkozás felépítésében, a pénzügyi átláthatóság javításában, a hatékony működés kialakításában, a jogi bonyodalmak kezelésében annak érdekében, hogy a vállalkozás vonzóbbá, értékesebbé váljon a lehetséges vásárlók számára.



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo