Számtalan cég esetében azonban nem lehetséges a családon belüli utódlás. Vagy azért, mert nincs utód, vagy azért, mert van utód, de nem érdekli a családi mókuskerék. Az is előfordulhat, hogy éppen van utód, de ő sajnos nem alkalmas a vállalkozás átvételére.
„Nem marad más hátra, mint eladni az évtizedeken át épített vállalkozást. Ilyenkor azonban egy sor egyedi probléma nehezíti az alapító által méltányosnak gondolt ár elérését” – magyarázta Pálos Ildikó generációváltás szakértő.
Cégérték számításra sokféle módszer létezik. Az adásvételi folyamat során az árvita jellemzően több szinten zajlik, és gyakran nem csak az árról szól. Íme néhány példa, hogy egyes vállalkozásoknál miért tért el drasztikusan a felkínált összeg az eladó elképzelésétől, vagy épp hiúsult meg a tranzakció.
Alapítótól való függőség
Mivel a családi vállalkozások többségénél hiányoznak a folyamatok, a különböző vezetői szintek, ezért a döntési helyzetek főszereplője az alapító. Ő tartja az összes gyeplőt, mozgatja az összes szálat. Még ha akadnak is vezetők a szervezetben, ők is legtöbbször családtagok, rokonok.
A vezetői rétegek hiánya, a családtagok aktív részvétele hatalmas hátrányt jelent a cég eladása során. A befektetők jellemzően nem munkát akarnak maguknak, hanem olyan önjáró vállalkozást, amely minimális felügyelettel termeli majd az elvárt hozamot. A potenciális vásárlókat éppen ezért jellemzően elriasztja a szakképzett, nem családtagokból álló vezetés hiánya, hiszen nincs biztosítva a cég hatékony működése az alapító távozása után.