Mi a gond a Bookinggal?

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) már vizsgálódik a holland Booking.com szerződési és szerződésteljesítési gyakorlata kapcsán, ám a hazai szállásadóknak még jó időbe telik helyrehozni az esetlegesen okozott károkat. A hazai hotelek közül többen most azon vannak, hogy tudatosítsák a vendégeikkel: akár sokkal jobban is járhatnak, ha közvetlenül foglalnak.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jobban járhatunk, ha közvetlenül foglalunk (Fotó: Depositphotos)
Jobban járhatunk, ha közvetlenül foglalunk (Fotó: Depositphotos)

Lapértesülések szerint a GVH-hoz érkező piaci információk alapján számos magyarországi szállásadó üzletmenetében okozott komoly fennakadást, hogy a Booking.com olyan szerződéses feltételeket alkalmazott, amelyek miatt sérülhetett a szabadpiaci verseny, ez pedig közvetlenül kihathatott a szállásfoglaló fogyasztókra is.

A képet tovább árnyalja, hogy a holland cég masszív online jelenléte révén a szállásadók szerint eltereli azokat az ügyfeleket, akik közvetlenül szeretnének a hazai szállodáknál foglalni. Olyan szállodák, mint a Club Tihany Resort, azt állítják, hogy amikor a potenciális ügyfelek a márkanevüket keresik, gyakran a Booking.com platformjára irányítják őket. Ez a terelés nemcsak a közvetlen foglalások elvesztését jelenti, hanem a szállodáknak a Booking.com-nak fizetett jutalékot is, amely 13-18 százalék között mozog.



„Ez nem csak a szállodákra, hotelekre nézve hátrányos gyakorlat, de a vendégekre is, akik nem biztos, hogy tudatában vannak annak, hogy nem a szálláshely közvetlen oldalára kattintottak. A Booking.com masszívan hirdet, ezért a google találatok között előkelő helyet foglal el, még akkor is, amikor valaki a hotel konkrét nevére keres rá. Ez sok szállásadó szerint piactorzító magatartás” - magyarázta Tóth Mihály, a Club Tihany marketingvezetője.

Egyedi igények csak közvetlenül

A szakember szerint a vendégek sok esetben nincsenek is tudatában annak, milyen előnyöktől esnek el, ha közvetítőn keresztül foglalnak. Sok szolgáltatást ugyanis így nem vesznek igénybe a vendégek, amikre egyébként lehetőségük lenne akár ingyenesen is. Májusban ráadásul eltörölték az árparitást, azaz azt a szabályozást, ami biztosítja, hogy egy bizonyos szobatípushoz megegyező árakat és foglalási feltételeket kell megadni minden disztribúciós csatornán, így a közvetlen foglalással akár anyagilag is jól járhatnak a vendégek.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo