Megélhetési kalózok veszélyeztetik a tankhajókat

Drámaian visszaeshet a hajóforgalom a Szuezi-csatornán, mert a szállítmányozó vállalatok igyekeznek elkerülni ezt a vízi utat az Indiai-óceánon tevékenykedő szomáli kalózoktól tartva.

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 A legnagyobb európai kereskedelmiflotta-tulajdonos, az AP Moller-Maersk már elhatározta, hogy 83 tankhajója ezentúl Afrikát megkerülve közlekedik, írta pénteken a Financial Times. A Szuezi-csatorna Egyiptom nagyságra harmadik devizaforrása az idegenforgalom és a külföldön dolgozó egyiptomiak hazautálásai után. A csatornából a bevétel tavaly rekord összeg, 5,2 milliárd dollár volt.

Egy 2 millió tonna nyersolajjal megrakott szaúd-arábiai tankhajó múlt hét végi elrablása az Indiai-óceánon erőteljesen felhívta a figyelmet a jól fölfegyverzett szomáli bandák "megélhetési kalózkodására" az Adeni-öbölben, a kelet-afrikai partoknál és most már az Indiai-óceán nyílt vizein is. A rakomány körülbelül 100 millió dollárt ér, a kalózok állítólag 25 millió dollárt kérnek váltságdíjul, eddig jelentések szerint a szaúdi kormány nem akar tárgyalni.

Egy norvég vállalat, az Odjell is már e hét elején elrendelte több mint 90, vegyi anyagokat szállító teherhajójának, hogy kerüljék meg Afrikát. A világ legnagyobb tankhajóflottáját üzemeltető cég, a szintén norvég Frontline Shipping is hasonló döntést fontolgat. Más oldalról Afrika megkerülése éppen kapóra jöhet a hajózási vállalatoknak és talán a hajógyáraknak is szerte a világon.

Az ömlesztett szárazáru - szén, ércek, acél, gabonafélék - tengeri szállítása jövőre várhatóan csak 4 százalékkal bővül, miközben a bruttó szállítókapacitás 13 százalékkal 495,6 millió tonnára emelkedik, közölte pénteken becslését a CLSA Capital Partners szakmai befektetési alap. A kereslet és a kínálat közötti különbség növekedése és a szállítási árak rohamos csökkenése miatt jövőre számos megrendelés visszavonására kell számítaniuk a hajógyáraknak, írták a CLSA Capital Partners elemzői. Afrika megkerülése viszont megdrágítja a szállítást, a jóval hosszabb menetidő pedig a foglaltságot javítja.

Véleményvezér

Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek

Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek 

A Fanta-botrány és a műbalhé.
Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet

Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet 

Újraválasztották Roberta Metsolát az Európai Parlament elnöki tisztségébe.
A szegénység görbén egyedül Szlovákia előz meg minket Európában

A szegénység görbén egyedül Szlovákia előz meg minket Európában 

Egy ország gazdasági teljesítménye és a szegénység között ugyan szigorú az összefüggés, mégis vannak apróbb különbségek.
A magyar agrárbárók átlagos birtokmérete tízszer nagyobb, mint az uniós átlag

A magyar agrárbárók átlagos birtokmérete tízszer nagyobb, mint az uniós átlag 

Rendkívül falánkok a magyar agrárbárók.
Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat

Kiderült, hogy milyen típusú orosz rakéta találta el a kijevi gyerekkórházat 

Példátlan állami terrorcselekmény volt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo