Még nem kell temetni az autóipart

Stabilra javította az eddigi negatívról a globális autóiparra érvényben tartott kilátását a Moody's Investors Service.

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hitelminősítő azzal a véleményével indokolva a lépést, hogy az ágazat lassan magához tér a koronavírus-járvány okozta súlyos értékesítési sokkból és a kereslet jövőre várhatóan meredeken emelkedik, bár minden bizonnyal évekbe telik a korábbi értékesítési számok újbóli elérése.

A cég várakozása szerint a gyártók által kiszállított autók száma 2020 egészében 19 százalékkal 73 millióra csökken, 2021-ben azonban 80 millióra nő. A Moody's adatai alapján az idei év első felében az autógyárak által világszerte kiszállított járművek száma 27 százalékkal zuhant éves összevetésben, de a cég szerint a visszaesés már elérte mélypontját.

Kép:PP archív

A hitelminősítő hangsúlyozza, hogy a 2007-2009 közötti világgazdasági pénzügyi válság idején a globális autóeladások ennél jóval kisebb mértékben, 11 százalékkal csökkentek és már 2010-ben rekordszintre lendültek vissza, vagyis a koronavírus-járvány sokkal súlyosabb válságot okozott az autóiparban, mint a több mint egy évtizeddel ezelőtti recesszió.

A teljes talpra állásig még éveket kell várni

A Moody's szerint ráadásul a szektor fellendülésének üteme ezúttal elmarad az akkori válság utáni kilábalásétól: a ház azzal számol, hogy a 2021-re várt erős fellendülés után 2023-ig lassul az értékesítések növekedése, és valószínűtlen, hogy a 2018-2019-es eladási számokat - vagyis az évi 95 millió körüli globális járműértékesítést - 2025 előtt ismét el lehetne érni.

A hitelminősítő keddi előrejelzése szerint Kína, a világ legnagyobb autópiaca szenvedi meg a legkevésbé az autóipari visszaesést: a Moody's a kínai autóértékesítés 7 százalékos csökkenését valószínűsíti 2020 egészére.

A cég Észak-Amerikában ugyanakkor az autóeladások 25 százalékos idei zuhanására számít, és azt jósolja, hogy ezen a piacon öt évbe vagy akár ennél is hosszabb időbe telik majd, mire az éves értékesítés visszatér a járvány okozta visszaesés előtti szintekre.

A Moody's Európában is 25 százalékos autóeladási visszaesést vár 2020 egészére, figyelembe véve, hogy az év első felében 38 százalékkal zuhant az Európában forgalomba helyezett új autók száma, és azóta mutatkozik valamelyes fellendülés.

A hitelminősítő várakozása szerint az európai piacon legalább három évig eltart a tavalyi értékesítési mennyiség újbóli elérése. A Moody's előrejelzése szerint az európai piacok közül Spanyolországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában esik vissza a legmeredekebben az idei autóértékesítés.

Véleményvezér

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten

Végleges, nem lesz Kneecap a Szigeten 

Kitoloncolják őket, ha mégis jönnének.
Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre

Szijjártó Péter meghívott egy homoszexuális házaspárt Budapestre 

Szijjártó Péter szerint szabad a szerelem Magyarországon.
Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo