A magyar kerékpár gyártók nettó árbevétele a 2011-es évinek több mint a duplájára emelkedett 2015-re és a 2013-2014-es évek viszonyában keletkezett 5 milliárdos árbevétel csökkenést is kiigazította a gyártók teljesítménye. A működő vállalkozások száma pedig nem mutatott számottevő változást 2011 óta. A piaci szereplők gazdasági helyzete stabilnak tűnik, felszámolás, végrehajtás csak mutatóban indult az elmúlt években ellenük. Az alkalmazotti létszám a 2014-es visszaesést követően évről-évre egyenletesen növekedett, jelenleg az egyéni vállalkozásokat nem számítva 1002 főt alkalmaznak a magyarországi kerékpárgyártással foglalkozó vállalkozások.
időszak | működő cégek száma (db) | Nettó árbevétel (eFt.) | Létszám (fő) |
2011 | 43 | 21 448 024 | 564 |
2012 | 39 | 25 924 656 | 561 |
2013 | 37 | 35 254 084 | 883 |
2014 | 45 | 30 252 068 | 751 |
2015 | 44 | 47 932 956 | 879 |
2016 | 43 | Nem lezárt év | 963 |
2017 | 41 | Nem lezárt év | 1002 |
Időszak | Kerékpár gyártás volumene (db) | Kerékpár eladások Magyarországon (db) |
2008 | 497 000 | 295 000 |
2009 | 461 000 | 254 000 |
2010 | 432 000 | 249 500 |
2011 | 373 000 | 240 000 |
2012 | 391 000 | 232 000 |
2013 | 367 000 | 205 000 |
2014 | 345 000 | 218 000 |
2015 | 396 500 | 216 000 |
2016 | 401 500 | 220 800 |
A hazai piacot öt nagy gyártó uralja, a többi vállalkozás, akiknek a tevékenységi körében megtalálható a vonatkozó TEÁROR kód, csak nagyon kis mennyiségben (kevesebb, mint 2.000 db/év) állítanak elő kerékpárokat, így hatásuk a szegmens teljesítményére elenyésző. A 2014-ben meginduló jelentős bevétel növekedés oka, hogy az elektromos kerékpárok iránt a nyugat európai piacokon jelentősen megnövekedett a kereslet és a nagy gyártók ezekre az igényekre reagálva elkezdték a PEDELEC (elektromos meghajtású) kerékpárok gyártását és exportját. A tavalyi évben összesen 87 000 darab kerékpárt exportáltak, elsősorban a nyugat-európai országokba.
A jövő kérdése, hogy az új innovatív technológiák és a külpiacok továbbra is növekedési pályán tudják tartani a hazai kerékpárgyártást, vagy a magyarországi gyenge vásárlóerő miatt újabb visszaesésre kell felkészülnie a piac szereplőinek – összegezte elemzését az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.