Külföldre húznak a magyar bicikligyártók

Túl van a válságon a hazai kerékpárgyártás, de a pozitív eredmények elsősorban az exportnak köszönhetőek – nyilatkozza Hantos Zoltán az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

A magyar kerékpár gyártók nettó árbevétele a 2011-es évinek több mint a duplájára emelkedett 2015-re és a 2013-2014-es évek viszonyában keletkezett 5 milliárdos árbevétel csökkenést is kiigazította a gyártók teljesítménye. A működő vállalkozások száma pedig nem mutatott számottevő változást 2011 óta. A piaci szereplők gazdasági helyzete stabilnak tűnik, felszámolás, végrehajtás csak mutatóban indult az elmúlt években ellenük. Az alkalmazotti létszám a 2014-es visszaesést követően évről-évre egyenletesen növekedett, jelenleg az egyéni vállalkozásokat nem számítva 1002 főt alkalmaznak a magyarországi kerékpárgyártással foglalkozó vállalkozások.

időszak működő cégek száma (db) Nettó árbevétel (eFt.) Létszám (fő)
2011 43 21 448 024 564
2012 39 25 924 656 561
2013 37 35 254 084 883
2014 45 30 252 068 751
2015 44 47 932 956 879
2016 43 Nem lezárt év 963
2017 41 Nem lezárt év 1002
A biciklizés nyereséget, az autózás veszteséget hoz
Koppenhága 2016-ban érte el azt, amit Amszterdam két évtizeddel korábban: több a bicikli van az utcáin, mint az autó. Minden egyes biciklivel megtett kilométer profitot hoz a nemzetgazdaságnak, az autózás viszont veszteséget.
A pozitív eredményeket némiképp árnyalja, hogy a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) statisztikái szerint a hazai kerékpáreladások száma évről-évre csökken. A válság évében (2008) eladott 295 000 darab kerékpár, 2016-ra 220 000 darabra csökkent. Ezzel párhuzamosan a hazai gyártók termelése is hasonló tendenciát mutatott. A 2008-ban 497 000 darab kerékpárt gyártottak hazánkban, ami 2014-re 345 000 darabra csökkent és lassú növekedéssel 2016-ban érte el a 401 500 darabszámot. Az eladott kerékpárok tekintetében el megfigyelhető, hogy az eladott kerékpárok átlagára alacsony, de folyamatos növekedést mutat. Ennek oka, hogy a vásárlók már nem a legolcsóbb kerékpárokat vásárolják meg, illetve az évek során a különböző devizaárfolyamok változása miatt, az alsó szegmens termékeinek árai is drágábbak lettek. A középső árkategóriában ugyanakkor némi erősödés mutatkozik. A legfelső árkategóriában pedig stagnált az eladások száma. Az elektromos kerékpárok hazai elterjedése a magas fogyasztói ár miatt, még nem kezdődött meg.
Időszak Kerékpár gyártás volumene (db) Kerékpár eladások Magyarországon (db)
2008 497 000 295 000
2009 461 000 254 000
2010 432 000 249 500
2011 373 000 240 000
2012 391 000 232 000
2013 367 000 205 000
2014 345 000 218 000
2015 396 500 216 000
2016 401 500 220 800
Forrás: (MKKSZ)

A hazai piacot öt nagy gyártó uralja, a többi vállalkozás, akiknek a tevékenységi körében megtalálható a vonatkozó  TEÁROR kód, csak nagyon kis mennyiségben (kevesebb, mint 2.000 db/év) állítanak elő kerékpárokat, így hatásuk a szegmens teljesítményére elenyésző. A 2014-ben meginduló jelentős bevétel növekedés oka, hogy az elektromos kerékpárok iránt a nyugat európai piacokon jelentősen megnövekedett a kereslet és a nagy gyártók ezekre az igényekre reagálva elkezdték a PEDELEC (elektromos meghajtású) kerékpárok gyártását és exportját. A tavalyi évben összesen 87 000 darab kerékpárt exportáltak, elsősorban a nyugat-európai országokba.

A jövő kérdése, hogy az új innovatív technológiák és a külpiacok továbbra is növekedési pályán tudják tartani a hazai kerékpárgyártást, vagy a magyarországi gyenge vásárlóerő miatt újabb visszaesésre kell felkészülnie a piac szereplőinek – összegezte elemzését az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo