A fogyasztók védelme érdekében a MEKH határozatokban rögzíti a szolgáltatók tevékenységének minimális minőségi követelményeire és elvárt színvonalára vonatkozó mutatókat. Az engedélyesek előírt kötelessége többek között az ügyfelektől érkező dokumentált megkeresések megválaszolására vonatkozó határidők betartása, amely szerint a szolgáltatónak 15 napon belül minden dokumentált fogyasztói megkeresésére reagálnia kell.
A MEKH fogyasztóvédelmi hatáskörében eljárva folyamatosan ellenőrzi a földgáz- és villamos energia engedélyesekre vonatkozó szolgáltatásminőségi követelmények teljesítését. Az ellenőrzések tárgya egyrészt a Garantált Szolgálatásokra (GSZ), másrészt az ügyfélkapcsolati szolgáltatásminőségre (ÜK) vonatkozik.
A MEKH villamos energia és földgáz egyetemes szolgáltatókra, valamint elosztókra vonatkozó fogyasztóvédelmi vizsgálatai ezúttal négy villamos energia szolgáltató – az MVM Démász Áramhálózati Kft., az ELMŰ Hálózati Kft., az OPUS TITÁSZ Áramhálózati Zrt., és az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.– esetében tártak fel hiányosságokat a fogyasztói megkeresések megválaszolásával kapcsolatban.
Az engedélyesek adatszolgáltatásán alapuló, 2023. évre vonatkozó vizsgálatok megállapították, hogy a szolgáltatók számos esetben késve válaszolták meg a fogyasztók megkereséseit, ezáltal nem tartották a MEKH határozataiban előírt határidőket.
A jogsértés szankciójaként a Hivatal az MVM Démász Áramhálózati Kft.-t, az ELMŰ Hálózati Kft.-t és az OPUS TITÁSZ Áramhálózati Zrt.-t összesen 56 millió forintnyi bírsággal sújtotta.