A vevők napelemekkel, hűtési és fűtési rendszerek optimalizálásával, valamint energiatakarékos világítással tennék zöldebbé a hazai üzleteket és bevásárlóközpontokat – derül ki az Etele Plaza és az Opinio piackutató közös, reprezentatív felméréséből. A megkérdezettek leginkább a többször használatos táskákkal igyekeznek óvni a környezetet vásárlásaik során.
Minek ennyi csomagolás?
Tízből négy vidéki és fővárosi válaszadó (40 százalék) egyetért abban, hogy a felesleges vagy nem újhasznosítható csomagolás a legnagyobb környezeti pazarlás a boltokban. Emellett megoszlanak a vélemények arról, hogy a szükségtelenül erős hűtés-fűtés (16 százalék) a túlzott világítás (12 százalék), a szállításból adódó környezetszennyezés (12 százalék) vagy a nem fenntartható forrásból beszerzett áruk (12 százalék) jelentik-e a legsúlyosabb problémát. A megkérdezettek harmada (37 százalék) úgy látja, hogy az üzletek környezetvédelmi hozzáállása vegyes képet mutat, és mindössze minden tizedik (12 százalék) honfitársunk tartja üzemeltetésüket fenntarthatónak.
Budapesten és vidéken is az emberek közel kétharmadának (61 százalék) fontos, hogy olyan üzletbe vagy bevásárlóközpontba járjanak, amely fenntarthatóan üzemel vagy rendelkezik környezetbarát tanúsítvánnyal. Minden tizedik vevő ez alapján dönti el, hogy hol vásárol. A kutatásban résztvevők szerint elsősorban az élelmiszerboltok, a könyvesboltok, a virágboltok, az elektronikai üzletek és az éttermek figyelnek a fenntartható működésre.