Kevésbé borúlátók a vállalkozások

Továbbra sem mutat egyértelmű irányt a hazai vállalkozások várakozásait mutató K&H kkv bizalmi index. Az első negyedév növekedését, majd a második negyedév csökkenését követően jelenleg ismét javulni tudott az index.

Az optimista hozzáállás főként azzal magyarázható, hogy a gazdaságpolitikát, a közterheket valamint a vállalati hitelkamatokat tekintve is bizakodóbbak a vállalkozások. Mindeközben a piac beszűkülése következtében megnövekedett fizetési határidők miatt a vevőkkel kapcsolatos várakozások jelentősen romlottak, jelenleg megközelítik a 2008-as mélypontot.

Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás vezetőinek megkérdezésén alapuló K&H kkv bizalmi index 5 pontos növekedést követően jelenleg -30 ponton áll. A fogyasztói bizalmi index értékével ez alkalommal ellentétesen mozgó kkv bizalmi index esetében számottevő, 10 pont feletti emelkedés figyelhető meg a gazdaságpolitikával, közterhekkel, vállalati hitelkamatokkal és a szállítókkal kapcsolatos kilátások tekintetében. „A gazdaságpolitika és a közterhek megítélésének javulása annak köszönhető, hogy az eddigi negatív várakozások mérséklődni látszanak, míg az alapkamat csökkenésével összefüggően a vállalati hitelkamatok csökkenését valószínűsítik a cégvezetők” – magyarázta az eredményeket Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.

A vevőkre vonatkozó várakozások ugyanakkor megközelítik a 2008-as mélypontot. „A vevői kapcsolatok megítélésének romlása annak tudható be, hogy mind a jelenlegi, mind az egy év múlva valószínűsített fizetési határidő növekedett, ami a fizetési fegyelem mellett vélhetően a vállalkozások piacainak beszűkülésével is összefügg. Ez utóbbit támasztja alá, hogy a kkv-k közel fele (44%) jelezte, új piacot keres vállalkozásának. A felmérés eredményei alapján azonban úgy tűnik, hogy a megnövekedett fizetési határidőt a cégek áthárítják majd a szállítókra” – mondta el a kkv szakértő.

”A különböző ágazatokat tekintve az előző negyedévhez hasonlóan továbbra is a mezőgazdasági cégek tekinthetőek a legoptimistábbaknak, de jelentős hangulatjavulás jellemzi a kereskedelmi szektort is. A szolgáltató és ipari cégeknél továbbra is a pesszimista hangulat stagnálása figyelhető meg. Az árbevétel szerinti bontás alapján minden kategóriában javulás mutatkozik, ugyanakkor egyértelműen az látható, hogy a cégméret növekedésével a jövőbe vetett bizalom is növekszik” - részletezte az eredményeket Németh László.

A kutatásról
A K&H és a GfK által 2004 óta folyamatosan készített negyedéves K&H kkv bizalmi index kutatás 500 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint éves árbevétel alatti társaság vezetőjének megkérdezésével történik. A kutatásban a vállalkozások gazdasági helyzetét leginkább befolyásoló 10 gazdasági tényezőt és annak várt változásait vizsgálják: vevői kapcsolatok, szállítói kapcsolatok, munkaerő, vállalat pénzügyei, bankok, gazdaságpolitika, közterhek, EU, versenyhelyzet, vállalati hitelkamatok. A K&H kkv bizalmi index a 10 részindex súlyozott átlaga, annak megfelelően, hogy az egyes tényezőket mennyire fontosnak ítélik a vállalkozások. A legutóbbi felmérés 2012. szeptember 6. és 14. között történt.
 

 

 

 

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo