Az optimista hozzáállás főként azzal magyarázható, hogy a gazdaságpolitikát, a közterheket valamint a vállalati hitelkamatokat tekintve is bizakodóbbak a vállalkozások. Mindeközben a piac beszűkülése következtében megnövekedett fizetési határidők miatt a vevőkkel kapcsolatos várakozások jelentősen romlottak, jelenleg megközelítik a 2008-as mélypontot.
Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás vezetőinek megkérdezésén alapuló K&H kkv bizalmi index 5 pontos növekedést követően jelenleg -30 ponton áll. A fogyasztói bizalmi index értékével ez alkalommal ellentétesen mozgó kkv bizalmi index esetében számottevő, 10 pont feletti emelkedés figyelhető meg a gazdaságpolitikával, közterhekkel, vállalati hitelkamatokkal és a szállítókkal kapcsolatos kilátások tekintetében. „A gazdaságpolitika és a közterhek megítélésének javulása annak köszönhető, hogy az eddigi negatív várakozások mérséklődni látszanak, míg az alapkamat csökkenésével összefüggően a vállalati hitelkamatok csökkenését valószínűsítik a cégvezetők” – magyarázta az eredményeket Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.
A vevőkre vonatkozó várakozások ugyanakkor megközelítik a 2008-as mélypontot. „A vevői kapcsolatok megítélésének romlása annak tudható be, hogy mind a jelenlegi, mind az egy év múlva valószínűsített fizetési határidő növekedett, ami a fizetési fegyelem mellett vélhetően a vállalkozások piacainak beszűkülésével is összefügg. Ez utóbbit támasztja alá, hogy a kkv-k közel fele (44%) jelezte, új piacot keres vállalkozásának. A felmérés eredményei alapján azonban úgy tűnik, hogy a megnövekedett fizetési határidőt a cégek áthárítják majd a szállítókra” – mondta el a kkv szakértő.”A különböző ágazatokat tekintve az előző negyedévhez hasonlóan továbbra is a mezőgazdasági cégek tekinthetőek a legoptimistábbaknak, de jelentős hangulatjavulás jellemzi a kereskedelmi szektort is. A szolgáltató és ipari cégeknél továbbra is a pesszimista hangulat stagnálása figyelhető meg. Az árbevétel szerinti bontás alapján minden kategóriában javulás mutatkozik, ugyanakkor egyértelműen az látható, hogy a cégméret növekedésével a jövőbe vetett bizalom is növekszik” - részletezte az eredményeket Németh László.