Egyre több fogyasztó szeretne méltányos kereskedelmi, azaz fairtrade termékek vásárlásával hozzájárulni a szegénység leküzdéséhez. A méltányos kereskedelem jobb életkörülményeket biztosít a gazdáknak és tisztességesebb munkakörülményeket a dolgozóknak a fejlődő országokban. Európai felmérések szerint a magyar fogyasztók 28%-a, a csehek 36%-a, a máltaiak 42%, a lengyelek 29%-a, a szlovákok 32%-a és a litván fogyasztók 30%-a fizetne legalább 5%-al többet olyan fejlődő országokból származó fairtrade termékekért, amelyek megvásárlásával támogathatják a fejlődő országokban élő embereket.
- Legyenek elérhetők! Szeretnénk, ha üzleteikben az év minden napján és az ország egész területén lennének különböző fairtrade minősített termékek, különösen csokoládé, kakaó, kávé, tea, banán és más déligyümölcsök.
- Legyenek megtalálhatóak! A fairtrade minősített termékek kapjanak kiemelt megjelenést a boltok polcain és a reklámanyagokban. Jelenjen meg a polcoknál és a minősítést igazoló logó, a kommunikációs anyagokban rövid ismertető is.
- Legyenek nyomon követhetőek! Társadalmi felelőségvállalás keretében tűzzenek ki a fairtrade termékek értékesítésével kapcsolatos üzleti célokat és indikátorokat, melyeket az adott szupermarketlánc CSR jelentésében vagy az annak megfelelő dokumentumban hozzanak is nyilvánosságra
Fontosnak tartják továbbá, hogy a láncok hosszú távon elköteleződjenek az iránt, hogy méltányos felvásárlási árat fizetnek minden beszállítójuknak, amely lehetővé teszi, hogy azok társadalmi, környezeti és gazdasági értelemben is fenntartható termelést folytassanak.
A petíció 21 vezető láncot céloz, összesen öt országban. Magyarországon a fogyasztók az öt piacvezető szupermarketnek, a Tesco-nak, a CBA-nak, a Coop-nak, a Lidl-ne és a Spar-nak küldhetik el a fairtrade iránti igényüket. A Tesco és Lidl majdnem mind az öt országnál szerepel. A globális fairtrade piac folyamatosan növekszik. A legnépszerűbb termékek a kávé, a kakaó, a csokoládé, a tea, a banán, a méz, a virágok, a gyapjú és egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában. 2015-ben világszinten a fairtrade termékek eladása elérte a 7 milliárd euro-t. A petícióval megszólított nemzetközi láncok kínálatában nyugat-európában már régóta megtalálható a fairtrade. Nagy-Britanniában a Tesco a fairtrade termékek második legnagyobb forgalmazója. A német Lidl elsőként csatlakozott a Fairtrade kakaóprogramhoz és a 2016-os évet a fairtrade évének nyilvánította. Az osztrák Spar pedig közel húsz éve büszkén forgalmazza a fairtrade termékeket, jelenleg több mint 300 ilyen terméket tart a kínálatában. Mindazonáltal a magyarországi fairtrade kínálat nagyon szegényes.
„Egyenjogú fogyasztók vagyunk. A magyar vásárlók éppúgy igénylik és megérdemlik a fairtrade termékeket, mint a nyugat-európaiak, hogy vásárlásaikkal ők is a fenntarthatóságot és méltányosságot támogathassák”- mondta Tuba Dorottya a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. „Magyarország egy fejlődő fairtrade piac. A szupermarket, amelyik először lép, hogy kialakítsa és népszerűsítse fairtrade termékkínálatát versenyelőnyhöz fog jutni a fairtrade hozzáadott értékének és pozitív imidzsének köszönhetően.” - tette hozzá.
A petíció teljes szövege elérhető a Tudatos Vásárlók Egyesülete honlapján.