Jó üzlet a magyar fűszerpaprika

A magyar prémium minőségű őrölt fűszerpaprika külföldön is keresett termék. Bár a klímaváltozás, a növekvő termelési költségek kihívást jelentenek, a hatékonyabb technológiai megoldások, nagyobb szervezettség, erősebb marketing révén erősödhet az ágazat – derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképéből. 

Magyarország őrölt fűszerpaprika külkereskedelmi egyenlege pozitív: míg elsősorban alacsonyabb értékű „tömegterméket” importálunk, addig a kivitelünk meghatározó része magas hozzáadott értékű, prémium termék. Az erős spanyol és francia konkurencia ellenére a nemzetközi piacon van helye a magyar fűszerpaprikának, nagy a kereslet a magyar alapanyagból készített termékek iránt. E tekintetben is komoly szerepe lehet a „tömegtermékektől” megkülönböztetésnek, az eredetvédelemmel és saját arculattal rendelkező termékeknek. A Kalocsai és a Szegedi fűszerpaprika őrlemény rendelkezik európai uniós eredetvédelemmel, ám ezek marketingje tovább erősítendő külföldön.

Értékes terménye van Magyarországnak (Fotó: NAK)
Értékes terménye van Magyarországnak (Fotó: NAK)

Amellett, hogy a fűszerpaprika őrlemény külkereskedelmi egyenlege értékben jelenleg még többletet mutat, összességében kétszer annyi a fűszerpaprika-behozatalunk, mint a kivitel. Hazánkban elsősorban Bács-Kiskun és Csongrád-Csanád vármegyékbe, a szegedi és a kalocsai termelőkörzetekbe koncentrálódik a fűszerpaprika-termesztés. A termőterület öt év alatt szinte megfeleződött, a 2018-as 1739 hektárról évről évre csökkent, 2023-ban az 1000 hektárt sem éri el (950 hektár). Ennek egyik oka, hogy a gazdaságosnak tekinthető hektáronkénti 20-30 tonnához képest az átlagos hozam 8-9 tonna körül mozgott az utóbbi években. Azaz a legtöbb, nem intenzív termesztést folytató termelő számára szerződött árak mellett sem minden esetben gazdaságos a termelés.  Ebből adódóan sok, elsősorban kisebb termelő hagyott fel a termesztéssel, az ágazatban piaci letisztulás, átrendeződés megy végbe.

Az őrlemény mellett világszerte egyre nagyobb a jelentőségük az egyéb termékeknek. Így például a Spanyolországban nagyon népszerű, füstölt őrleményeknek Magyarországon is bővül a piaca. Emellett folyamatos és egyre nagyobb az igény a fűszerpaprika alapanyagból készült krémek, illetve a natúr vagy ízesített szószok iránt is.

Véleményvezér

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.
Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország

Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország 

A hadiipari részvényeké a jövő.
Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo