Hosszabb várakozás és több papírmunka vár a cégekre a Brexit miatt

Függetlenül attól, hogy végül milyen forgatókönyv valósul meg, a Brexit jelentős hatást fog gyakorolni a logisztika és szállítmányozás területére egész Európában. A szabadkereskedelmi megállapodás szempontjából az a fő kérdés, hogy létrejön e valamilyen kompromisszum a vámok elkerülésére, vagy sem. A kilépés lehetséges hatásait a szállítmányozásra Olivier Thouard, a GEFCO Vám és Adó területének igazgatója és Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője elemezte.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Bár a legutolsó megállapodás év végét irányozta elő a döntésre, még mindig sok a bizonytalanság a Brexit kapcsán. Amennyiben bármilyen okból megállapodás nélkül lépne ki az Egyesült Királyság az Európai Unióból, azzal gyakorlatilag “harmadik országgá” válna, és nem férne többé hozzá az addigi szabadsággal a belső piachoz.

Ebben az esetben új vámáru-nyilatkozatokra lesz szükség a felek között az importra és az exportra vonatkozóan egyaránt, de vámot is kell majd fizetni, legalábbis az EU oldalán. A vámok jelentős befolyással lennének a vállalatok teljesítményére és számos piacra. Néhány cég számára a vámfizetés bizonyos üzletágak leállítását, illetve kevesebb üzletet is jelenthet.

Kép: MTI Fotó: Kelemen Zoltán Gergely

A megállapodás nélküli Brexit átalakítaná mind az Egyesült Királyság, mind a kontinens számos országának gazdaságát, tekintettel a határ két oldalán fekvő piacok közötti kereskedelmi összefonódásokra. Mivel azonban az EU és az Egyesült Királyság közötti kapcsolat végleges státusza még nem tisztázott, jelenleg kihívást jelent a Brexit lehetséges gazdasági hatásainak pontos előrejelzése és az arra való felkészülés. Különösen igaz mindez a szállítmányozási és logisztikai szektorra, ahol jelentős változásokra kell készülni a szakemberek szerint.

Mire számíthat Magyarország?

Brüsszel már tavaly tavasszal közzétette vészforgatókönyvét. Új EU rendeletek vannak érvényben, amelyek lehetővé teszik az üzleti tevékenység folytatását egy megállapodás nélküli Brexit után is. Rendezetlen kilépés esetén a határ átlépéséhez a cégeknek mindkét oldalon vámáru-nyilatkozatokra lesz szükségük, import és export esetén is.

Ez a forgatókönyv az adminisztratív terhek és ezzel együtt a szállítmányozás és kereskedelem költségeinek növekedéséhez vezet. Összességében a cégeknek fel kell készülniük további vámokra, az árutovábbítás, export, import további költségeire. Ezek az új követelmények nem kezelhetők a korábban megszokott módokon egy ilyen új és fontos változás pedig biztosan okoz majd fennakadásokat főleg a kezdeti időkben.

A folyamat szereplőinek érdemes már most tervezni a határmenti fennakadásokból, feltorlódó forgalomból adódó késéssel attól függően, hogy honnan hová tart a kamion és az adott napon hol fog átkelni. A vámkezelés és a vámáru nyilatkozat miatt több időre lesz szükség még akkor is, ha nincs probléma az átkeléssel. Számolni kell azzal, hogy a megfelelően felkészült teherautókat is feltartóztathatják majd azok miatt, akik egyáltalán nem készültek fel a határátkelésre. Tehát az ezzel járó esetleges költségekkel is kalkulálni kell. Ezek a tényezők együttesen lelassíthatják az Egyesült Királysággal üzletelő cégek számára a logisztikai folyamatokat a határ mindkét oldalán, amely magyarországi vállatokra is vonatkozik majd” – foglalta össze Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője.

Hogyan készülhetnek fel a cégek?

Minden cégnek elemeznie kell saját folyamatait és meg kell értenie azt, hogy ha az Egyesült Királysággal folytatnak kereskedelmet, egyeztetniük kell a szervezést, a kommunikációt ügyfeleikkel, beszállítóikkal annak érdekében, hogy megfelelően felkészüljenek a határátlépésre. Például, ha egy magyar cég árut exportál az Egyesült Királyságba, akkor tudnia kell, hogy a helyszínen melyik import folyamatot használja, így a járművezető még távozása előtt a megfelelő dokumentációt kaphatja meg.

A zökkenőmentes átalláshoz mindenekelőtt jól képzett szakemberek szükségesek. Mivel nagyon kevés a folyamatokkal és lehetséges hatásokkal, változásokkal tisztában lévő, azokat értő szakember, ezért a felkészült logisztikai cégek, már most nagy energiákat fordítanak a munkatársak felkészítésére.

Véleményvezér

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo