Home office a megoldás, drasztikusan drágultak az irodakialakítás költségei

Öt éves viszonylatban kétszeresére nőttek az irodák kialakítási költségei – derül ki a CBRE által publikált Fit-Out Cost Guide 2022 kiadványból. 2022-ben egy sztenderd iroda fizikai kialakítása négyzetméterenként 704 eurót igényel, egy prémium irodahelyiség esetén 1063 eurós, luxusiroda esetében pedig 1571 eurós költségvonzattal érdemes kalkulálni, amit az egyéb, nem beépülő költségek tovább növelnek.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kialakítási költségeket közvetve tovább növeli a folyamatosan egyre hosszabbá váló kialakítási időszak. Amíg a sztenderd szerkezetek esetén egyszerűbb tartani az eredeti ütemtervet, a projektspecifikus (főleg gépészeti és elektronikai) eszközök átfutási ideje jelentősen megnövekedett. A korábban tapasztalható 6-8 hetes átfutási idő helyett gyakran 12-16 hetes intervallummal célszerű tervezni, extrém esetekben azonban akár egy teljes év is lehet egy adott típus vagy gyártmány beszállítási ideje. Ezeket az átfutási időket rendkívül nehéz beépíteni az előzetes ütemtervbe, miközben a folyamatos rendelkezésre állás pluszkiadásokat eredményez. Ennek megfelelően a kialakítási időszak elhúzódásával arányosan növekednek a fitout költségek is.

„Öt éves távlatban euró alapon körülbelül 16-18 százalékos éves növekedéssel számolhatunk, ami még magasabb, ha forint alapon hasonlítjuk össze a jellemző kiadásokat” – fejtette ki Harangi Barna László, a CBRE Magyarország igazgatója és projektmenedzsment csapat vezetője. „Viszont az elmúlt évek alatt változatlannak tűnik az a mutató, hogy a bérbeadók és a bérlők milyen arányban viselik a kialakítás költségeit, így elmondható, hogy nincs torzulás egyik fél javára sem, azaz nagyjából kiegyenlítettnek mondható a két fél költségviselésének mértéke.”

Harangi Barna (Fotó: CBRE)

A pandémiából következő észlelhető változás, hogy a bérlemények mérete fokozatosan csökken, ennek részben a vírushelyzetben általánossá vált és nagyobb arányú távoli munkavégzés az oka, azonban a területcsökkenés mögött a hosszú pénzügyi megfontolás is szerepet játszik. A vállalatok a pandémiából adódó tanulságokat levonva sokkal tudatosabban tervezik meg hosszabb (akár öt éves) távra a szervezet létszámát és az alapterület négyzetméterben mért nagyságát, figyelembe véve, hogy az iroda ne legyen túltervezve, de minden felmerülő igényt ki tudjon szolgálni. A három iroda-kategória (sztenderd, prémium, luxus) közül a legnépszerűbb az előző évekhez hasonlóan továbbra is a prémium kialakítás.

Bár a mostani Fit-Out Cost Guide 2022 kiadványban szereplő adatokban ez még nem látszódik, a CBRE előrejelzései alapján az elkövetkező fél évben az energiaárak emelkedése az irodák kialakítási költségeiben is szemmel láthatóan meg fog mutatkozni. Régiós viszonylatban szintén markáns emelkedés tapasztalható: a lengyel piacon öt éves távlatban kategóriától függően 75 és 90 százalék között emelkedtek az irodakialakítási összköltségek, Romániában pedig ugyanezen időintervallum alatt körülbelül 50 és 60 százalék között volt az emelkedés mértéke.

A kiadvány kapcsán fontos hozzátenni, hogy a CBRE a kialakítási költségeket átlagos, 1000 m2-es alapterületű irodák kapcsán határozta meg, jelentősen nagyobb alapterületű iroda és speciális ügyféligények esetén a költségek eltérhetnek az útmutatóban szereplő értékektől.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo