A lakosság 18%-a keresett aktívan állást az elmúlt 1 év során, legtöbbjük a fiatal generációból került ki: a megkérdezett 18-24 éves válaszadók 39%-a, a 25-34 évesek 24%-a keresett valamilyen munkát az azt megelőző egy év során. Érdekes adat, hogy a megkérdezett diákok 46%-a, míg a munkanélkülieknek 77%-a keresett aktívan állást 2009 és 2010 novembere között.
A következő 12 hónapra vonatkozóan a megkérdezettek a következőképpen nyilatkoztak: 19%-uk tervezi vagy számít rá, hogy állást fog keresni a közeljövőben. A diákok mintegy fele gondolja úgy, hogy munkalehetőség keresését folytatni fogja, a munkanélküliek 76%-a tervez aktív álláskeresést a következő 12 hónapban. A 18-24 évesek 40%-a válaszolt úgy, hogy mindez a tervei között szerepel.
Az ismerős a legjobb megoldás?
A Workania azt is megvizsgálta, hogy az aktív álláskeresők milyen forrásokat vesznek igénybe a munkakeresés során, illetve történt-e változás e tekintetben az előző évekhez képest. Míg 2008-ban a megkérdezett aktív álláskeresők 47%-a vette igénybe a családtagokat, barátokat, vagy az ismerősök hálózatát, mint információforrást, 2010-ben már 58%-uk folyamodott az álláskeresés e formájához. A személyes kapcsolati hálók fontossága leginkább a kisebb településeken mutatkozik meg: 20-50 ezres városban lakók 75%-a nyilatkozott úgy, hogy elsősorban ismerősökön keresztül próbálkozna a munkakereséssel.
A nyomtatott hirdetéseket a megkérdezettek 55%-a figyelte rendszeresen 2008-ban, 2010-ben 60%-uk. A munkaügyi hivatalnál álláskeresés ügyében a megkérdezett álláskeresők 29%-a járt 2008-ban, 39%-uk tavaly.
Az internetet az összes álláskereső harmada használta 2008-ban, 34%-a 2010-ben. A rendszeres internet hozzáféréssel rendelkező álláskeresők körében a világhálót már a megkérdezettek 60%-a használja. Az internet a fiatalabb álláskeresők körében a legnépszerűbb: a 18-24 évesek 64%-a, a 25-34 évesek 54%-a, a diplomás álláskeresők 59%-a, a főiskolai/egyetemi hallgatók 70%-a jelölte meg elsődleges álláskeresési forrásként az világhálót.
Ehhez képest a 45-54 évesek 68%-a és a szakközépiskolai végzettséggel rendelkezők 60%-a elsősorban a nyomtatott újsághirdetéseken keresztül igyekezne új állást találni.