Hatalmas változások jönnek munkáltatói és munkavállalói oldalon

A Z-generáció az első olyan nemzedék, amelyik nem ismeri az internet előtti világot. A korszakváltó korosztály világlátása, és életcéljai is sok esetben különbözőek, így a munkáltatóknak alkalmazkodniuk kell az új generációval érkező új elvásárokhoz is, ha nem akarnak lemaradni a jövő tehetségeiről – a Z-generáció ugyanis az ezredfordulósokat megelőzve hamarosan a föld legnépesebb generációja lesz. 

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Z-generációnak egyedi elképzelése van a karrierről és a sikerről – munkában és magánéletben egyaránt. Ennek az egyik oka, hogy egy olyan időszakban lépnek a munkaerőpiacra, amikor már egyáltalán nem biztos, hogy a ranglétra alján kezdenek, hiszen a technológiai fejlődés számos manuális és ismétlődő feladatot kiváltott. Sok olyan pozíció megszűnt, amit korábban tipikusan a diákmunkásokra bíztak és így a belépőszint is sokkal nagyobb felelősséget hoz magával.

Változás előtt az irodák (Fotó: Depositphotos)
Változás előtt az irodák (Fotó: Depositphotos)

Mindeközben az információs csatornák szélesre nyíltak és a Z-generáció általában sokkal konkrétabb elképzelésekkel érkezik meg a munkaerő világába: személyre szabott karrierútra vágynak, olyan területen szeretnének dolgozni, amelyhez érzelmileg is tudnak kötődni, és a munkahely megítélésekor a társadalmi felelősségvállalást és az etikus működést is figyelembe veszik. Az UniYou digitális iskolaszövetkezet azért indította el az Év diákmunkahelye pályázatot, hogy a diákmunkában dolgozók megmutassák, melyek azok a munkahelyek, amelyek megfelelnek az elvárásaiknak.

A Z-generációt meg kell fizetni

A diákmunka kiváló lehetőséget biztosít a diákoknak arra, hogy értékes tapasztalatot szerezzenek, kipróbálják magukat különböző területeken és megtalálják azt, amelyik igazán érdekli őket. A diákmunka tehát sokkal több, mint zsebpénz-kiegészítés, ugyanakkor a Z-generáció már nem kizárólag a munkahelyi tapasztalatért dolgozik.

Miközben egyértelmű elképzeléseik vannak arról, hogy milyen munkahelyet szeretnének, a Z-generáció az első, amelyik nem fél kimondani, hogy oda a pénz miatt jár be, és el is várja, hogy megfizessék. A KSH nem vizsgálja a diákmunkában foglalkoztatottak munkabérét, de a fiatal korosztályét igen. A legfrissebb (2023) adatai szerint 2022-ben a 20 év alattiak havi bruttó átlagkeresete 300 ezer forint volt, míg a 20-29 éves korosztályé több mint 430 ezer forint. 2023 első negyedévében a fiatalok bérezése nagyobb ütemben növekedett az országos átlagnál, a 20 év alattiak keresete 20,1 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, míg a 20-29 éveseké 14 százalékkal.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo