Hatalmas változások jönnek munkáltatói és munkavállalói oldalon

A Z-generáció az első olyan nemzedék, amelyik nem ismeri az internet előtti világot. A korszakváltó korosztály világlátása, és életcéljai is sok esetben különbözőek, így a munkáltatóknak alkalmazkodniuk kell az új generációval érkező új elvásárokhoz is, ha nem akarnak lemaradni a jövő tehetségeiről – a Z-generáció ugyanis az ezredfordulósokat megelőzve hamarosan a föld legnépesebb generációja lesz. 

A Z-generációnak egyedi elképzelése van a karrierről és a sikerről – munkában és magánéletben egyaránt. Ennek az egyik oka, hogy egy olyan időszakban lépnek a munkaerőpiacra, amikor már egyáltalán nem biztos, hogy a ranglétra alján kezdenek, hiszen a technológiai fejlődés számos manuális és ismétlődő feladatot kiváltott. Sok olyan pozíció megszűnt, amit korábban tipikusan a diákmunkásokra bíztak és így a belépőszint is sokkal nagyobb felelősséget hoz magával.

Változás előtt az irodák (Fotó: Depositphotos)
Változás előtt az irodák (Fotó: Depositphotos)

Mindeközben az információs csatornák szélesre nyíltak és a Z-generáció általában sokkal konkrétabb elképzelésekkel érkezik meg a munkaerő világába: személyre szabott karrierútra vágynak, olyan területen szeretnének dolgozni, amelyhez érzelmileg is tudnak kötődni, és a munkahely megítélésekor a társadalmi felelősségvállalást és az etikus működést is figyelembe veszik. Az UniYou digitális iskolaszövetkezet azért indította el az Év diákmunkahelye pályázatot, hogy a diákmunkában dolgozók megmutassák, melyek azok a munkahelyek, amelyek megfelelnek az elvárásaiknak.

A Z-generációt meg kell fizetni

A diákmunka kiváló lehetőséget biztosít a diákoknak arra, hogy értékes tapasztalatot szerezzenek, kipróbálják magukat különböző területeken és megtalálják azt, amelyik igazán érdekli őket. A diákmunka tehát sokkal több, mint zsebpénz-kiegészítés, ugyanakkor a Z-generáció már nem kizárólag a munkahelyi tapasztalatért dolgozik.

Miközben egyértelmű elképzeléseik vannak arról, hogy milyen munkahelyet szeretnének, a Z-generáció az első, amelyik nem fél kimondani, hogy oda a pénz miatt jár be, és el is várja, hogy megfizessék. A KSH nem vizsgálja a diákmunkában foglalkoztatottak munkabérét, de a fiatal korosztályét igen. A legfrissebb (2023) adatai szerint 2022-ben a 20 év alattiak havi bruttó átlagkeresete 300 ezer forint volt, míg a 20-29 éves korosztályé több mint 430 ezer forint. 2023 első negyedévében a fiatalok bérezése nagyobb ütemben növekedett az országos átlagnál, a 20 év alattiak keresete 20,1 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, míg a 20-29 éveseké 14 százalékkal.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo