A bankoknak az ügyfeleket arról is értesíteniük kell, hogy ha ők a költségemelést nem fogadják el, ingyenesen megszüntethetik számla- és egyéb kiegészítő szerződéseiket. A módosítás csak lehetőség: a korábbi években pl. számos bank nem hárította át (üzletpolitikai okokból vagy a piaci verseny miatt) az infláció okozta költségváltozásokat ügyfeleire.
Az MNB a tavaszi átárazási időszakban kiemelten figyeli a hitelintézetek költségmódosításait. Ha jogsértést – pl. az oklistában nem szereplő indokkal vagy a számítási mód megváltoztatásával járó díjemelést, az ügyfelek hiányos tájékoztatását, vagy annak elmaradását – tapasztalná, intézkedést hoz az ügyfelek érdekeinek védelmére. Emlékezetes: az MNB 2013-14-ben (hasonló díjemelések nyomán) milliárdos bírságot szabott ki több bankra, és kötelezte azokat a fogyasztóktól törvénytelenül elvont pénzek visszafizetésére.
A jegybank Ön tudja, mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján! címmel pénzügyi fogyasztóvédelmi edukációs kampányt is indított az ügyfelek tudatos számlahasználatának támogatására. Ennek keretében honlapján, kisfilmjében és szóróanyagaiban mutatja be, hogy tudatos számlaválasztással, a számlaterhek rendszeres időközönkénti áttekintésével és a fölösleges, az ügyfél által nem használt szolgáltatások megszüntetésével akár évi több tízezer forint takarítható meg.
Ha az ügyfél jelenlegi bankszámlájához képest kedvezőbb számlaterméket talál egy másik piaci szereplőnél, kezdeményezheti az egyszerűsített bankváltást, amely az ügyfelek számára gyors és kényelmes eljárást biztosít Ennek során mindössze új bankjánál kell megadnia korábbi bankszámlaadatait, s az új számlavezető gondoskodik beszedési megbízásainak, egyéb szolgáltatásainak áthozataláról, mégpedig maximum 13 munkanap alatt. (Magyar Nemzeti Bank)