Fico a tranzakciós adóért lobbizik

Az európai tranzakciós adóról, a tagországok reformokkal kapcsolatos kiadásainak a deficit terhére történő elszámolásáról és 20 százalékos szlovákiai áfáról beszélt Robert Fico egy hétfői sajtótájékoztatón.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Robert Fico szlovák miniszterelnök tovább kíván lobbizni az uniós tagországok vezetőinek körében azért, hogy az unióban bevezessék a pénzügyi tranzakciók után fizetendő adót. „Nagyon komoly elvi kérdésről van szó" – szögezte le Fico hétfőn Pozsonyban egy sajtótájékoztatón, amelyet az amerikai kereskedelmi kamara és az Európai Bizottság szlovákiai képviselete által rendezett konferencia után tartott. (Az európai tranzakciós adó csak nevében azonos a magyarral. Minden más országban csakis a nagy spekulációs műveletek megadóztatására törekednek.)

Nem tervez áfacsökkentést – Kép: Wikimedia

A szlovák kormányfő szükségesnek tartja azt is, hogy az unióban folytatódjon a párbeszéd arról, hogy néhány tagország a jövőben leszámíthassa a költségvetési hiányából az általuk megvalósítandó reformintézkedésekkel összefüggő kiadásokat. Példaként Szlovákia esetében az alacsony bevétellel rendelkezők járulékcsökkentésének jövőbeli, 172 millió eurót kitevő költségvetési tételét említette.

Robert Fico arról is beszélt, hogy a szlovák kormány nem tervezi a forgalmi adó jelenlegi, 20 százalékos szintjének csökkentését. Szlovákiában a második Dzurinda-kabinet idején változtatták egykulcsosra az áfát, amelynek szintjét akkor 19 százalékban szabták meg. A 2010–2012 között kormányon lévő jobbközép liberális Radicová-kormány 20 százalékosra emelte az áfát, azt ígérve, hogy a költségvetési hiány csökkentését célzó intézkedés ideiglenes időtartamú lesz. A 19 százalékos áfakulcs visszaállításának lehetőségét idén tavasszal azt követően kezdte pedzegetni a pozsonyi sajtó, hogy bebizonyosodott: 2013-ban a GDP 2,77 százalékára csökkent a költségvetési deficit, a legalacsonyabb szintre azóta, hogy Szlovákia az eurózóna tagja lett.

Robert Fico rámutatott, hogy az áfa egy százalékpontos növelése évi mintegy 200 millió euró többletbevételt hozott a költségvetésnek. Ha erről az összegről lemondana az állam, az nem mutatkozna meg a fogyasztói árak csökkenésében, csupán a kereskedők bevételeit növelné, ilyen lépést pedig nem kíván megtenni a kormány. Robert Fico azt mondta: ha azon lehetőségek közül kell választania, hogy ezt a 200 millió eurót a kereskedőknek adja, vagy a költségvetésen keresztül a lakosságnak juttatja, könnyű döntés előtt áll.

Üzleti tippek Szlovákia felé kacsintgató cégeknek
Komoly perspektívája van a magyar vállalkozásoknak a szlovák piacon, ezt a gazdasági adatok is alátámasztják. Emellett a két ország javuló viszonya is arra ösztönözheti a magyar kkv-kat, hogy a hazai piacon kívül Szlovákiában is próbálkozzanak.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo