A kis üzletek jártak a legrosszabbul
A drágulást már az év első negyedét követően mindenki megérezhette a saját bőrén, azonban a kereskedelmi szektorban a kisebb üzletek lettek a legnagyobb vesztesei. „A nagyobb cégek éppen a hirtelen, nagymértékű drágulást próbálták elkerülni, a drágulás előtt még készletet vásároltak, így nem kellett egy lépcsőben meglépni az áremelést. Idővel persze kénytelenek voltak cselekedni. Azonban a kicsi boltok voltak azok, amelyek nem rendelkeztek nagy készlettel, így azonnal érvényesíteniük kellett a vásárlók felé az áremelést” – mutatott rá a kereskedelmi szakértő. Sokan nem bírták ezt a terhet, így kénytelenek voltak bezárni. Persze az üzletbezárások se egységesek. Tehetősebb környékeken könnyebben elfogadta a helyi vásárlóréteg a magasabb árakat, azonban a szegényebb régiókban, mind Pest megyében, de leginkább a keleti országrészben nagyon sokan üzlet ment csődbe. A forgalomcsökkenés mellett természetesen az elszálló infláció (sokaknak hitele volt) sem kedvezett a helyzetnek. Sok esetben a bérleti díjat korábban euróban határozták meg, és ezért úgy drágult a bérleti díj, hogy közben nem változott a szerződés.
Étrend-kiegészítő piacra is hatással van az infláció és a szűkülő pénztárca
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek kevésbé tartják magukat a mondáshoz, mi szerint „épp testben épp lélek”. Az elmúlt két év megtanította a vállalkozókat, hogy folyamatos alkalmazkodás kell a piaci környezethez. „Azt is megszokták a szektorunkban, hogy hullámok idején megnő a kereslet. Most nincs Covid, hiába van többféle megbetegedés, az emberek mégis önmagukon spórolnak. Nincs már az a félelem, hogy komoly baj lehet, pedig sokaktól hallani a 40 fokos lázat, nehezen leküzdhető betegséget. A megelőzésre mégis egyre kevésbé költenek idehaza” – mondta el Jánvári András. Ez jól látszik abból is, hogy az aszkorbinsav piacán kezd túlkínálat lenni. Korábbi kereslet alapján táraztak be a gyártók és viszonteladók, és jönne az újabb gyártás, de az emberek kevésbé keresik a C-vitamint, mint korábban. A D-vitaminnál még nagyobb a visszaesés, az elmúlt 3 hónapban 50 százalékkal esett a keresési volumen.