Ezen aggódnak leginkább a családi cégek

Növekvő optimizmus jellemzi a családi vállalkozásokat Európában, ugyanakkor sokan aggódnak a jövedelmezőség és a tehetséges munkaerő megszerzése miatt.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A KPMG és a European Family Business 2013 decembere után újból megkérdezte a családi vállalkozásokat kilátásaikról, beruházási terveikről és az előttük álló kihívásokról. A 710 válaszadó 71 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő fél évre vonatkozóan. Többségüknek december óta sikerült szinten tartani vagy éppen növelni forgalmukat, illetve munkavállalói létszámukat. A megkérdezettek mindössze 24 százaléka számolt be csökkenő forgalomról és 11 százaléka apadó dolgozói létszámról, szemben a decemberi 31, illetve 23 százalékkal.

A családi vállalkozások lehetnének az európai növekedés alapja – 
Kép: PP-archív

A válaszadók háromnegyede tervez beruházásokat: 55 százalékuk a főtevékenységébe szeretne invesztálni, 27 százalékuk nemzetközi terjeszkedésbe és 18 százalékuk diverzifikációba. A magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője, Mádi-Szabó Zoltán szerint mindez arra utal, hogy a vállalatok a beruházások során leginkább azok kockázatait próbálják minimalizálni. „A felmérésből az látszik, hogy rengeteg kiaknázatlan lehetőség rejlik a nemzetközi terjeszkedésben a családi vállalkozások számára, sokan mégsem tesznek lépést ebbe az irányba. A válaszadók majdnem fele saját országára szeretne koncentrálni, és egyébként is csak olyan területek iránt érdeklődnek, amelyet valamilyen szinten már ismernek” – mondta Mádi-Szabó Zoltán.

De mi lesz hosszú távon?
A hazai kkv-k jelentős részének az elkövetkező néhány évben kell megküzdenie a családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívásával, a generációváltással. A családnév még semmire nem garancia, a generációk között hatalmas szakadékokat kell áthidalni a cégek sikeres átadásához.
A vállalkozások leginkább a jövedelmezőség visszaesése miatt aggódnak: 49 százalékuk szerint ez az egyik legnagyobb kihívás, ami a következő fél évben előttük áll. 2013 végén még csak 38 százalékuk aggódott emiatt. A tehetséges munkaerőért folytatott harc is egyre élesebb a felmérés szerint: míg decemberben a válaszadók negyede, addig ma már 36 százaléka tartja ezt az egyik legégetőbb problémának.

„A második felmérés eredménye is azt erősítette meg, hogy a családi vállalkozások stabil alapul szolgálnak az európai növekedéshez. Nem szabad figyelmen kívül hagyni ugyanakkor a kihívásokat, melyekkel szembesülnek. A családi vállalkozások jövőbeni sikereinek érdekében enyhíteni kell a jövedelmezőséghez kapcsolódó nyomást, és támogatni kell őket a tehetséges munkaerő megtalálásában” – mondta el Roger Pedder, a European Family Business elnöke.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo