Ezen aggódnak leginkább a családi cégek

Növekvő optimizmus jellemzi a családi vállalkozásokat Európában, ugyanakkor sokan aggódnak a jövedelmezőség és a tehetséges munkaerő megszerzése miatt.

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A KPMG és a European Family Business 2013 decembere után újból megkérdezte a családi vállalkozásokat kilátásaikról, beruházási terveikről és az előttük álló kihívásokról. A 710 válaszadó 71 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő fél évre vonatkozóan. Többségüknek december óta sikerült szinten tartani vagy éppen növelni forgalmukat, illetve munkavállalói létszámukat. A megkérdezettek mindössze 24 százaléka számolt be csökkenő forgalomról és 11 százaléka apadó dolgozói létszámról, szemben a decemberi 31, illetve 23 százalékkal.

A családi vállalkozások lehetnének az európai növekedés alapja – 
Kép: PP-archív

A válaszadók háromnegyede tervez beruházásokat: 55 százalékuk a főtevékenységébe szeretne invesztálni, 27 százalékuk nemzetközi terjeszkedésbe és 18 százalékuk diverzifikációba. A magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője, Mádi-Szabó Zoltán szerint mindez arra utal, hogy a vállalatok a beruházások során leginkább azok kockázatait próbálják minimalizálni. „A felmérésből az látszik, hogy rengeteg kiaknázatlan lehetőség rejlik a nemzetközi terjeszkedésben a családi vállalkozások számára, sokan mégsem tesznek lépést ebbe az irányba. A válaszadók majdnem fele saját országára szeretne koncentrálni, és egyébként is csak olyan területek iránt érdeklődnek, amelyet valamilyen szinten már ismernek” – mondta Mádi-Szabó Zoltán.

De mi lesz hosszú távon?
A hazai kkv-k jelentős részének az elkövetkező néhány évben kell megküzdenie a családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívásával, a generációváltással. A családnév még semmire nem garancia, a generációk között hatalmas szakadékokat kell áthidalni a cégek sikeres átadásához.
A vállalkozások leginkább a jövedelmezőség visszaesése miatt aggódnak: 49 százalékuk szerint ez az egyik legnagyobb kihívás, ami a következő fél évben előttük áll. 2013 végén még csak 38 százalékuk aggódott emiatt. A tehetséges munkaerőért folytatott harc is egyre élesebb a felmérés szerint: míg decemberben a válaszadók negyede, addig ma már 36 százaléka tartja ezt az egyik legégetőbb problémának.

„A második felmérés eredménye is azt erősítette meg, hogy a családi vállalkozások stabil alapul szolgálnak az európai növekedéshez. Nem szabad figyelmen kívül hagyni ugyanakkor a kihívásokat, melyekkel szembesülnek. A családi vállalkozások jövőbeni sikereinek érdekében enyhíteni kell a jövedelmezőséghez kapcsolódó nyomást, és támogatni kell őket a tehetséges munkaerő megtalálásában” – mondta el Roger Pedder, a European Family Business elnöke.

Véleményvezér

Nem hiszi el, ha meglátja, milyen méregdrága nyilvános illemhelyet talált Hadházy Ákos

Nem hiszi el, ha meglátja, milyen méregdrága nyilvános illemhelyet talált Hadházy Ákos 

A független országgyűlési képviselő Szalkszentmárton központjában találta a nem két forintból felhúzott létesítményt.
Magyarország legszegényebb megyéiben a legnagyobb a népességfogyás

Magyarország legszegényebb megyéiben a legnagyobb a népességfogyás 

A kormány gyenge gazdaságpolitikája tükröződik a népességfogyásban.
Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo