Ezen aggódnak leginkább a családi cégek

Növekvő optimizmus jellemzi a családi vállalkozásokat Európában, ugyanakkor sokan aggódnak a jövedelmezőség és a tehetséges munkaerő megszerzése miatt.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A KPMG és a European Family Business 2013 decembere után újból megkérdezte a családi vállalkozásokat kilátásaikról, beruházási terveikről és az előttük álló kihívásokról. A 710 válaszadó 71 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő fél évre vonatkozóan. Többségüknek december óta sikerült szinten tartani vagy éppen növelni forgalmukat, illetve munkavállalói létszámukat. A megkérdezettek mindössze 24 százaléka számolt be csökkenő forgalomról és 11 százaléka apadó dolgozói létszámról, szemben a decemberi 31, illetve 23 százalékkal.

A családi vállalkozások lehetnének az európai növekedés alapja – 
Kép: PP-archív

A válaszadók háromnegyede tervez beruházásokat: 55 százalékuk a főtevékenységébe szeretne invesztálni, 27 százalékuk nemzetközi terjeszkedésbe és 18 százalékuk diverzifikációba. A magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetője, Mádi-Szabó Zoltán szerint mindez arra utal, hogy a vállalatok a beruházások során leginkább azok kockázatait próbálják minimalizálni. „A felmérésből az látszik, hogy rengeteg kiaknázatlan lehetőség rejlik a nemzetközi terjeszkedésben a családi vállalkozások számára, sokan mégsem tesznek lépést ebbe az irányba. A válaszadók majdnem fele saját országára szeretne koncentrálni, és egyébként is csak olyan területek iránt érdeklődnek, amelyet valamilyen szinten már ismernek” – mondta Mádi-Szabó Zoltán.

De mi lesz hosszú távon?
A hazai kkv-k jelentős részének az elkövetkező néhány évben kell megküzdenie a családi vállalkozások egyik legnagyobb kihívásával, a generációváltással. A családnév még semmire nem garancia, a generációk között hatalmas szakadékokat kell áthidalni a cégek sikeres átadásához.
A vállalkozások leginkább a jövedelmezőség visszaesése miatt aggódnak: 49 százalékuk szerint ez az egyik legnagyobb kihívás, ami a következő fél évben előttük áll. 2013 végén még csak 38 százalékuk aggódott emiatt. A tehetséges munkaerőért folytatott harc is egyre élesebb a felmérés szerint: míg decemberben a válaszadók negyede, addig ma már 36 százaléka tartja ezt az egyik legégetőbb problémának.

„A második felmérés eredménye is azt erősítette meg, hogy a családi vállalkozások stabil alapul szolgálnak az európai növekedéshez. Nem szabad figyelmen kívül hagyni ugyanakkor a kihívásokat, melyekkel szembesülnek. A családi vállalkozások jövőbeni sikereinek érdekében enyhíteni kell a jövedelmezőséghez kapcsolódó nyomást, és támogatni kell őket a tehetséges munkaerő megtalálásában” – mondta el Roger Pedder, a European Family Business elnöke.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo