Egymás után alakulnak az új építőipari cégek

Továbbnövekszik a vállalkozási kedv az építőiparban, 6 éve nem volt ilyen magas a cégalapítási érték. A sok cégalapítás mögött egyrészt a sok megrendelés, másrészt a magas fluktuáció áll.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

1261 új cég alakult 2018 első negyedévében, utoljára 2012-ben volt ilyen magas a cégalapítási kedv. „Kétség kívül pozitív a hangulat az ágazatban, és alapvetően indokolt is, azonban van néhány strukturális kérdés, amit érdemesebb közelebbről is megvizsgálni” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.

A magas cégalapítási számot vélhetően több tényező együttes hatása okozza:

  • Megrendelési állomány növekedése kapcsán új szereplők piacra lépése
  • Korábbi szereplők tevékenységi köreinek kibővülése, kapcsolt vállalkozások létrehozása
  • Magas cégtörlési szám „pótlása”, fluktuáció
„Az ágazati alkalmazotti létszám 170 ezer körül van, ami csupán 5 százalékos növekedés a 2016 eleji adatokhoz képest, ami közvetve arra utal, hogy az új szereplők azért nem hoztak tömeges átstrukturálódást a szektorban” – mondja az Opten szakértője. Az ágazatból továbbra is szép számmal érkeznek adatok munkaügyi jogsértésekre, fekete foglalkoztatásra, így a tényleges létszám bővülés ennél nagyobb is lehet. Kétségtelen, hogy sok vállalkozó és alkalmazott más ágazatokból érkezik a megnövekedett kereslet hatására, összességében azonban a magas cégalapítási szám inkább köthető a korábbi szereplők aktivitásához.
Ketyeg az áfabomba az építőiparban
Három komoly mankót kapott az építőipar az elmúlt években: az uniós források, az üzleti célú magánbefektetők (irodaházak, raktárak, hotelek) és a magukra talált lakásfejlesztők által. Valós verseny kezdődött a szereplők között – írja az újHÁZ Centrum a Construmán tapasztalt trendekről.
Mivel a szektorban a jelenlegi kínálat nem minden esetben tudja kiszolgálni a keresletet, ezért természetszerű, hogy egy adott szereplőhöz olyan megrendelések is befutnak, amire korábban még nem specializálódtak. Ez a megnövekedett kereslet sok cégnél vezethet új ágazatok, üzleti tervek létrehozásához, amelyek sok esetben új cégek létrehozását is indokolják. A folyamatos technológiai, jogszabályi változások szintén indokolhatják azt, hogy 1-1 nagyobb cég mellett kisebb, specializálódott „cégtestvérek” fejlődnek ki. A hazai gyakorlat azt mutatja, hogy az új alapítású cégek 70-80 százaléka korábbi szereplőkhöz köthető, így a kapcsolt vállalkozások létrehozása talán annyira nem is meglepő.

Ha a cégalapítási számhoz hozzávesszük, hogy 1002 építőipari vállalkozás szűnt meg az első negyedévben, akkor látható, hogy a cégek fluktuációja, cserélődése továbbra is magas szintű. A cégalapítások és a cégtörlések közel 60 százaléka továbbra is Budapesten és Pest megyében történik. A legnagyobb fluktuáció Heves és Jász-Nagykun-Szolnok megyében, valamint a fővárosban volt, míg a legalacsonyabb Tolna és Baranya megyében.

 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo