„A cseh cégeknek 25-30 évük volt arra, hogy felépítsék üzleti tevékenységüket, mostanra pedig már készen állnak a további növekedésre” – tette hozzá Adam Jares, a CzechTrade állami hivatal munkatársa.
A kialakulóban lévő folyamatot a német vállalatok gazdasági visszaesés közepette romló piaci tőkeértéke is támogatja. Németország mostanra relatív olcsóvá vált – mondta Lukasz Chrabanski a frankfurti lengyel befektetési és kereskedelmi ügynökségtől.
Számos konkrét példát lehet felhozni a kialakulóban lévő trendre.
Az R. Jelinek cseh szeszgyártó például a berlini BLN lepárló manufaktúrát vásárolta meg, hogy biztosítsa magának a hozzáférést a nagy szupermarketláncokhoz, mint például a Rewe és az Edeka.
„Fő motivációnk az volt, hogy egy helyi márka és a német piaci szakértelemmel rendelkező személyzet felvásárlásával belépjünk a kulcsfontosságú piacra” – mondta Zdenek Chromy cégvezető.
A lengyel hulladékgazdálkodási vállalat, a Grupa Recykl felvásárolta a német HRV-t, a hazainál csaknem háromszor nagyobb piacot szerezve ezzel. A lengyel a TT PSC informatikai vállalat a német x-Info Wieland Sacher felvásárlásával növelte ügyfélkörét.
A folyamatot alátámasztó makrogazdasági és iparági átfogó adatok még ritkák, de már elérhetőek. A németországi cseh beruházások 2023-ban például 30 százalékkal nőttek az előző évihez képest, közel ötmilliárd euróra. Lengyelországban pedig az idén az év eleje óta már hat cég jelentette be német vállalat felvásárlását, míg 2024-ben az egész évben csak kettő.