A felmérés egy új trend kialakulására mutat rá, amely szerint már nemcsak a német vállalatok terjeszkednek keleti szomszédjaik felé, hanem a tőkeerős és agilis kelet-közép-európai cégek is kezdik megvetni a lábukat a legnagyobb európai nemzetgazdaságban az ottani vállalkozások megvásárlásával.
A német cégek felvásárlására gazdasági mellett demográfiai okok is lehetőséget nyitnak. Miközben ugyanis Németországot a második világháború utáni időszak leghosszabb recessziója sújtja és az üzleti csődök száma növekszik, a gazdaság gerincét képező kis- és középvállalatok demográfiai válság előtt állnak.
A babyboom generációs cégtulajdonosok elérik a nyugdíjkorhatárt, gyermekeiket azonban sok esetben nem érdekli a vállalkozás átvétele. A KfW állami fejlesztési bank felmérése szerint körülbelül 231 ezer kis- és középvállalkozás (kkv) tulajdonosa fontolgatja, hogy év végéig bezárja cégét.
„A gazdasági visszaesés időszakában és a sok megoldatlan vállalati utódlás miatt lehetőségek nyílnak a német piacra való belépésre” – mutatott rá Marc Tenbieg, a DMB kis- és középvállalkozói szövetség elnöke.
A kilencvenes években alakult cseh és lengyel kisvállalatok viszont mostanra már készen állnak a terjeszkedésre, és gyakran rugalmasabbak, a döntéshozatalban határozottabbak német társaiknál.
„A karcsú struktúrájú, közvetlen tulajdonosokkal rendelkező középvállalkozások, amelyek gyors és hosszú távú döntéseket tudnak hozni, most előnyben vannak” – mondta Petr Kozel, a cseh VCHD logisztikai vállalat tulajdonosa.