Csúcson a konjunktúraindex

Másfél éves, látványos emelkedés után áprilisban érte el tizenöt éves csúcspontját a GKI–Erste konjunktúraindex értéke. A GKI (www.gki.hu) által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint az üzleti várakozások a májusi romlás után júniusban minimálisan javultak, a fogyasztói bizalmi index csökkenése viszont ebben a hónapban is folytatódott.

Az üzleti szférán belül júniusban a kereskedelmi és főleg az ipari várakozások romlottak, az építőipari és különösen a szolgáltató cégek viszont optimistábbak lettek. Az ipari bizalmi index júniusban két hónapos csökkenés után az év eleji – egyébként még viszonylag magas – szintre csúszott. Romlott az elmúlt és a következő időszak termelésének, a rendelésállománynak – ezen belül az exportrendeléseknek – a megítélése, a készleteket pedig kissé növekvőnek érezték a válaszolók. Az építőipari bizalmi index júniusban visszaemelkedett az áprilisi szintre. Más felmérések szerint a kkv-k már búcsút intettek a válságnak.

Egyaránt javult az előző három hónap termelési színvonaláról és a rendelésállományról alkotott vélemény. A kereskedelemben a készleteket enyhén csökkenőnek érezték, az eladási pozíció megítélése azonban kissé, a várható rendeléseké erőteljesen romlott. A szolgáltató cégek derűlátása meghaladta eddigi idei csúcsát. Legnagyobb mértékben a várható forgalom megítélése lett kedvezőbb, de számottevően javult az általános üzletmeneté is.

A foglalkoztatási szándék az iparban nem változott, az építőiparban és főleg a szolgáltató cégek körében erősödött, a kereskedelemben viszont jelentősen romlott. A létszám bővítését tervezők aránya a kereskedelem kivételével minden ágazatban meghaladta a leépítésre számítókét. Erősödött viszont a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az árcsökkenést várók aránya júniusban a „szokásos” építőiparon kívül az iparban is meghaladta az emelést valószínűsítőkét.

A kereskedelmi cégek áremelési törekvése nem változott, a szolgáltatóké viszont erősödött. Jelentősen mérséklődött a fogyasztók inflációs várakozása.  A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az iparban és főleg a szolgáltató szektorban javult, az építőiparban nem változott, a kereskedelemben és a fogyasztók körében viszont romlott.

A GKI fogyasztói bizalmi index áprilisi csúcspontjához képest a májusi csökkenést követően júniusban is kismértékben tovább mérséklődött. A lakosság a saját pénzügyi helyzetének következő egy évét rosszabbnak ítélte, mint májusban, miközben a következő egy évben várható megtakarítási képességének megítélése jelentősen javult. Ugyancsak kedvező irányban változott a lakosság véleménye a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségéről.

Lendületben az ipar, felpörgőben a cégek
A magyar gazdaság áprilisban sem veszített az év eleji lendületéből, legalábbis erről tanúskodnak a most közzétett ipari termelési adatok. Ugyan a növekedés bázisát még mindig a járműgyártás adja, de a feldolgozóipar csaknem minden szegmensében nőtt a termelés havi és éves összehasonlításban is.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo