Csúcson a fogyasztói bizalom

Augusztusban emelkedett a GKI konjunktúraindexe a majdnem két és fél éve nem látott alacsony júliusi szinthez képest.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A GKI Gazdaságkutató által, az EU támogatásával végzett felmérés szerint ebben a hónapban nemcsak az üzleti várakozások javultak, hanem az elmúlt hónapokban hullámzóan alakuló fogyasztói bizalmi index is több mint egyéves csúcsára jutott.

Kép: Pixabay

A GKI fogyasztói bizalmi index augusztusban az előző havi csökkenést meghaladó ütemben nőtt. A lakosság saját pénzügyi helyzetét, és főleg jövőbeli megtakarítási képességét sokkal jobbnak látta, mint egy hónappal ezelőtt. Ez utóbbi legutóbb 2002 augusztusában volt ennél is kedvezőbb. A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét is javulónak érzékelte.

Az üzleti szférán belül főleg az ipari, kisebb mértékben a szolgáltatói bizalmi index emelkedett. Az építőiparban viszont folytatódott a derűlátás immár fél éve tartó csökkenése, bár így is messze ez a legoptimistább ágazat.

A kereskedelmi bizalmi index hároméves mélypontjára került. Az ipari bizalmi index - kéthavi csökkenés után - augusztusban érezhetően magasabb lett. Az elmúlt három hónap termelési színvonalának, a rendelésállománynak - ezen belül az exportrendeléseknek -, valamint a készleteknek a megítélése is határozottan javult. A termelési várakozások viszont romlottak. 

Az építőipari bizalmi index augusztusban csaknem kétéves mélypontjára esett. A magas- és mélyépítő cégek is borúlátóbbá váltak. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség alig változott, a rendelésállományok értékelése viszont érezhetően kedvezőtlenebb lett. 

A kereskedelmi bizalmi index a júliusi csökkenés után tovább esett, s ezzel az elmúlt öt évet jellemző viszonylag keskeny sáv aljához közelít. Az eladási pozíció és a készletszint megítélése jelentősen, a rendelések várható alakulásáról alkotott vélemény (az előző havi drasztikus visszaesés után) kis mértékben lett rosszabb.

A szolgáltatói bizalmi index viszont visszaemelkedett az április szintjére. Az üzletmenet megítélése nem sokat változott, de lényegesen javult a várható forgalomról alkotott vélemény. 

A foglalkoztatási szándék augusztusban összességében változatlan maradt, leginkább a szolgáltató cégek körében erősödött, és az építőiparban gyengült. A lakosság munkanélküliségtől való félelme alacsony szinten hullámzik, augusztusban csökkent, amivel soha nem látott alacsony szintre került.

Az áremelési törekvés a júliusi, minden ágazatra jellemző gyengülés után augusztusban vegyesen alakult, az iparban és a szolgáltató szektorban tovább lanyhult - ez utóbbinál 22 havi mélypontjára esett -, az építőiparban és a kereskedelemben viszont érezhetően erősödött - bár a cégek háromnegyede ez utóbbi szektorban sem tervez egyelőre árváltoztatást. 

Kissé tovább csökkent a fogyasztók inflációs várakozása. A magyar gazdaság helyzetének megítélése az üzleti szektorban nem változott, a lakosság véleménye azonban a júliusi romlás után kissé javult.

A GKI konjunktúraindex alakulása

Véleményvezér

Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo