Családi alkotmányra van szükségük a családi vállalkozásoknak

Nemcsak külső menedzser alkalmazásával válhat eredményesebbé egy családi cég, hanem a közreműködő családtagok és a meglévő munkatársak képzésével, üzleti folyamatainak modernizálásával, a vállalati kultúra átalakításával, valamint a család és a vállalkozás közötti kapcsolat rendezésével is – hangzott el a Corvinus 4. Nemzetközi Családi Vállalatok Konferencián Budapesten.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hazai vállalatok fele családi cég, a kis- és középvállalkozások a világszerte a GDP 40-70 százalékát adják. Egy átlagos hazai családi vállalkozás működési rendszere és vezetési módszerei azonban az egy mérettel kisebb, nem családi cégekének felelnek meg. Emiatt a családi vállalatok nem tudják teljes mértékben kiaknázni üzleti lehetőségeiket: nehezebb növekedniük, nemzetközi piacra kilépniük és az utódlásról dönteniük.

Családi vállalkozások gondokkal (Fotó: depositphotos)

A Budapesti Corvinus Egyetem Corvinus Családi Vállalatok Központjának szervezésében június 16-án Budapesten megrendezett 4. Nemzetközi Családi Vállalati Konferencián erre a problémára keresték a választ a felkért vállalati és egyetemi előadók.

Miért kerülnek hátrányba a családi vállalatok, és hogyan fejlődhetnek?

Drótos György, a Corvinus Családi Vállalati Központ vezetője egy Corvinus-kutatás eredményeit ismertetve arról beszélt, hogy a hazai családi cégek fejlődését egy idő után hátráltathatják az elsőgenerációs alapítók személyes jellemzői, döntéshozatali eljárásai, valamint a vállalatmérethez szükséges menedzsmentismereteik elégtelensége. További akadály lehet a család és a vállalkozás túlzott összefonódása. A helyzet megváltoztatását a követhető minták hiánya is nehezíti.

A hátrányok meghaladására több területen célszerű egymással párhuzamos erőfeszítéseket kell tenni – szögezte le. A családi cég erősítheti a vállalatirányítását modern pénzügyi, controlling, marketing-, HR-megoldásokkal, írásba foglalt stratégiával, szabályozókkal. A vállalkozás fejlődhet a családtagok és a meglévő munkatársak képzésével, de külső szakemberek megbízásával is. További feladat a vállalati kultúra újraformálása például a teljesítményelv alkalmazásával, valamint profi arculat és kommunikáció használatával. A professzionalizáció emellett a tulajdonos család és a vállalat kapcsolatának újragondolását igényelheti családi alkotmánnyal, családi tanáccsal, utódlási tervvel – hangsúlyozta az előadó. Önmagában azonban csak egy-egy szegmens fejlesztésével nem lehet megúszni az átalakítást: az átfogó üzleti stratégia, a mögöttes folyamatok megváltoztatása, és új döntéshozatali eljárások bevezetése nélkül az csak pénz- és időpocsékolás.

A Corvinus ajánlása szerint a családi vállalatok profivá válásához az alábbiakat érdemes észben tartani:

  1. A professzionalizáció nem egyszeri pillanat, hanem több éves folyamat.
  2. Nem egyetlen projekt, hanem egybekapcsolódó programelemek összessége.
  3. A hosszú távra szóló döntésektől a rövid távúak felé érdemes haladni (pl. jövőkép és stratégia elsőként), felülről lefelé.
  4. Alapos tervezés, előkészítés, majd óvatos lépések szükségesek a cég- és termékimázs megvédése érdekében.
  5. Érdemes bevonni a – potenciális – utódokat.
  6. Érdemes bevonni külső szakértőket.
  7. A változás terjedjen ki mindenkire a cégen belül.
  8. Számítani kell az ellenállásra, érdemes figyelmet fordítani a munkatársak bevonására, a kommunikációra.
A Corvinus-kutatók további tanácsa a folyamat sikerességéhez, hogy az alapító a személyesen legyen jelen végig, és a cég az átalakuláskor hangsúlyozza a családi értékeit. Az alapítóban, a régi munkatársakban felmerülhet a feleslegesség érzése, erre lehetséges megoldás az átképzés, és az, hogy ha új területeken vállalnak szerepet, például az ügyfélkapcsolatokban – tette hozzá Drótos György. A professzionalizáció akár az utódlás mozgatórugója is lehet: egy átlátható, jól szervezett és adatvezérelt vállalat vonzóbb a potenciális utódoknak, mint egy, az alapítóhoz szorosan kötődő mechanizmusokkal működő cég.

A család-vállalkozás kapcsolatok profi alapokra helyezését – és annak lelkét, a családi alkotmányt – eddig alulértékelték a családi cégek fejlődésében, mondta a konferencián Wieszt Attila, a Corvinus vezető kutatója. Spanyol és német kutatások szerint a családi alkotmánnyal rendelkező cégek magasabb profitrátát értek el, mint azok, ahol nem volt ilyen megállapodás. A Corvinus 2017-es kutatása szerint Magyarországon a családi cégek 3 százalékában volt családi alkotmány, ezek itthon is magasabb teljesítményt nyújtanak, de további feltétel, hogy a család-cég kapcsolatuk is szabályozottabb legyen és a család elkötelezettséget mutasson a vállalkozásban. Az alkotmány, mint eszköz nem mindenható: akkor érdemes megalkotni, ha már a család második generációjából is csatlakoztak a céghez, képesek partneri együttműködésre, és már kialakultak bizonyos operatív egyeztetési szabályok, és közös céljuk a hosszú távú fennmaradás.

Véleményvezér

Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 
Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo