Csak vásárolunk, vásárolunk

A válogatós vásárlók, fokozódó árverseny és az egyre összetettebbé váló globális ellátási lánc által teremtett bonyolult üzleti környezet ellenére a kereskedők mind a forgalom, mind pedig az eredmény terén jelentős növekedést tapasztalhattak a 2004-es pénzügyi évben, derül ki a Deloitte Touche Tohmatsu "2006 Global Powers of Retailing" című, kilencedik alkalommal megjelenő tanulmányából.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ 250 legjelentősebb kiskereskedelmi láncának tapasztalatai szerint a forgalom és az eredmények egyaránt emelkedtek a 2004-es pénzügyi évben 2003-hoz képest.  Ennek ellenére, míg a Top 250 kiskereskedelmi vállalkozás 36 százalékát az egyesült államokbeli kereskedők teszik ki, és szintén ők képviselik a Top 250 kiskereskedelmi értékesítési volumen 44,3 százalékát, részesedésük részben a dollár gyengülése miatt mindkét kategóriában csökkent a korábbi évekhez képest.

2004-ben a dollár gyengült az euróval, az angol fonttal és egyéb valutákkal szemben, aminek eredményeképp nőtt a dollár alapú forgalom aránya és az európai kiskereskedők jobb eredményeket értek el. Az európai kiskereskedők viszonylagos előrelépéséhez hozzájárult az is, hogy az amerikai kiskereskedők kizárólag hazai piacra összpontosító stratégiájához képest nemzetközi tevékenységet folytatnak.

Az élelmiszerüzletek még mindig túlnyomó többségben vannak a többi üzlettípushoz képest. A Top 250 majdnem 60 százaléka, a top 10 kiskereskedőből pedig kilenc élelmiszert árul az üzletek számtalan típusában kezdve a szupermarketekkel, a hipermarketeken, diszkont üzleteken, cash&carry/raktáráruházakon keresztül egészen a kisboltokig. 

A TOP10 részesedése 29 százalék


A 2004-es pénzügyi év alapján, forrás: DTT
Csoportszinten a kiskereskedelmi forgalom 2004-ben összesen elérte a 2,84 ezer milliárd dollárt, ami 8,9 százalékos növekedést jelent a Top 250 előző évi forgalmához képest. Az egészséges növekedés nagyrészt a világ számos táján tapasztalható élénk globális gazdasági helyzetnek köszönhető, bár az európai kontinensen tapasztalható megtorpanás rontott az ottani kiskereskedelmi vállalkozások teljesítményén.  

A lakásárak terén tapasztalt növekedés például egyes piacokon a gazdagság érzetét keltette a fogyasztókban, és serkentőleg hatott a lakossági fogyasztásra. A legnagyobb kiskereskedelmi vállalatok, még ha szerényen is, de tovább növelték piaci részesedésüket a korábbi évekhez képest.  A Top 10 kiskereskedő összesített forgalma eléri a 817 milliárd dollárt, vagyis a top 250 összesített forgalmának 28,8 százalékát. Tavaly a Top 10 az összesített forgalom 28,4 százalékát tette ki.

A Wal-Mart, amely egymaga hozta a Top 250 összesített forgalmának 10 százalékát, továbbra is a világ legnagyobb kiskereskedelmi vállalatának számít. Az elsőszámú amerikai lánc 285 milliárd dolláros forgalma több mint háromszorosa a második legnagyobb kiskereskedelmi vállalkozásénak, a francia Carrefour-énak.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo