Csak egy kis megingás?

A januári kiskereskedelmi adat elmaradt az elemzői várakozásoktól, a forgalom bővülése az év hátralévő részében gyorsulhat, de az év egészében a tavalyinál kissé alacsonyabb, 3,5-5 százalék között lehet a növekedés az elemzői vélemények szerint.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: MTI

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtöki adatai szerint a kiskereskedelmi forgalom januárban 1,6 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi magas bázishoz képest, és 2,1 százalékkal bővült a naptárhatástól megtisztított adatok szerint. Ürmössy Gergely, az Erste Bank vezető makrogazdasági elemzője MTI-hez eljuttatott kommentárjában kiemelte: a 1,6 százalékos januári növekedési ütem elmaradt a várakozástól. Az Erste elemzői arra számítottak, hogy a 2015 második felében látott 4-5 százalékos növekedési lendület nagy része megmarad januárban is. Az Erste szakértője szerint ugyanakkor a "magyar növekedési sztori nem sérült", a januári lassulás egy átmeneti, néhány hónapig elhúzódó hatás lehet. A kiskereskedelmi forgalom növekedési üteme stabilizálódni fog és idén átlagosan 4 százalék körül alakulhat - vélekedett.

Ürmössy Gergely szerint a januári visszaesés oka, hogy halványult az online pénztárgépek gazdaságfehérítő hatása, amely miatt kifejezetten magas volt a tavalyi bázis. A nem-élelmiszer- és az üzemanyag-kiskereskedelmi forgalom volumene 5,7 százalékkal, illetve 4,4 százalékkal bővült, ami ugyan elmaradt a 2015-ös évi átlagos ütemtől, azonban alátámasztja azt, hogy megmaradhat idén a lendület - vélte az elemző.

Németh Dávid, a K&H Bank vezető makrogazdasági elemzője is hasonlóan vélekedett a januári adatról, és megjegyezte, hogy az év további részében dinamikusabb, 5 százalék körüli növekedést vár. A K&H elemzője szerint az élelmiszerek fogyasztásának januári éves 1,5 százalékos csökkenése "csak megingás", 3-4 százalék körüli növekedésre számít a következő időszakban. A csökkenést a magas bázissal, a jelentős tavaly januári forgalommal magyarázta.

Egyre kelendőbb az egészség
Az árérzékenység, azaz a szűkös anyagi lehetőségek a tudatos táplálkozásra való törekvés ellen hat ugyan, az egészségesnek tartott élelmiszerek iránti igény mégis folyamatosan növekszik. A többség étkezési szokásait „normálisnak” nevezi, újra előtérbe került az otthoni főzés, és a többség egyre több alkalommal eszik egy nap.
A tartós fogyasztási cikkek növekedése normális dinamikát mutat - tette hozzá. Bővül a foglalkoztatás, nőnek a bérek is, ami hajthatja majd a kiskereskedelmi forgalmat az év további részében - fejtette ki. Kitért arra, hogy tavaly az online pénztárgépek elterjedésével a fehéredési hatás is szerepet játszott, hozzátéve, hogy idén kisebb lehet ez a hatás.

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője is a forgalom növekedésének gyorsulására számít a reálbérek emelkedése és a foglalkoztatás bővülése miatt, az elemző éves átlagban 3,5 százalékos növekedést vár a tavalyi 5,8 százalék után. Úgy vélte, idén a 4-4,5 százalékkal emelkedő bérek mellett a személyi jövedelemadó csökkentése is támogatja a fogyasztás növekedését, mivel a nettó bérek 5,5-6 százalékkal, a reálbérek a 1,5 százalék alatti infláció mellett 4,5 százalék körül emelkedhetnek. Mivel a reálbérek emelkedésére jelentős felfelé mutató kockázatokat látnak - egyes ágazatokban jelentkező szakemberhiány miatt gyorsabb lehet a bérkiáramlás - a tartósan alacsony olajárak esetén pedig alacsonyabb lehet az infláció, a kiskereskedelmi forgalom bővülése meghaladhatja a várakozásokat. A növekedést középtávon a lakástámogatások kiterjesztése, a lakáspiac várható élénkülése is támogathatja - tette hozzá az elemző.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség közölte, a kereskedelmi vállalkozások továbbra is 3-4 százalékos növekedéssel számolnak 2016-ban, előreláthatóan továbbra is gyorsan nő az e-kereskedelem. A januári kiskereskedelmi mérleget visszahúzó élelmiszerpiacon is növekedés várható éves szinten, ami a húsvéti költekezéssel indulhat meg.

A szövetség szerint januárban várható volt a kisebb növekedési ütem, az online pénztárgép rendszer mérleget felfelé húzó hatásának gyengülése miatt. Az adózási adatok azt mutatták, hogy az online pénztárgép rendszer jelentős mértékben tisztította a kiskereskedelmi piacot is, aminek a növekedési mutatóra gyakorolt hatása 2015-ben erős volt.

Élelmiszerkereskedelem: egyre többen, egyre többet
Magyarország továbbra is Európa élvonalába tartozik az élelmiszer-kiskereskedelem növekedési rangsorában. Nálunk a boltok bevétele 5,5 százalékkal emelkedett a negyedik negyedév során, tavalyelőtt október-decemberhez viszonyítva. Ez a második legnagyobb európai mutató Törökország után.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo