Brutálisan megdrágult a kávé – luxussá vált az olaszok reggelizése

Drágult az olaszok által kedvelt csésze eszpresszó kávé, miután a kávé ára – a vajhoz, és a csokoládéhoz hasonlóan – majdnem ötven százalékkal emelkedett – közölte az Assoutenti fogyasztóvédő szervezet.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Róma bárjaiban a korábbi egy euróról legalább egy euró tíz centre emelkedett egy csésze kávé ára. Hasonlóképpen tíz-húsz centtel kerül többe a cappuccino és az összes többi kávé alapú ital is. Az északi Bolzanóban a csésze kávé ára egy euró harminc cent fölé emelkedett, a déli Nápolyban pedig elérte az egy eurót.

Ritkán drágul

Olaszországban átlagosan 1,21 euró lett a csésze kávé ára, ami tizennyolc százalékos emelkedést jelent 2021 óta. Olaszországban a presszók pultjainál, állva fogyasztott kávé az egyik legnépszerűbb alapterméknek számít, amelynek az ára nem szokott ingadozni. Az olaszok évente hatmilliárd csésze kávét fogyasztanak a bárokban. Társadalmi közmegegyezésnek számít, hogy egy csésze kávét mindenki megengedhessen magának. Ezért ritkán drágul, és minden áremelés nagy visszhangot kap.

Felment az ára
Felment az ára
Fotó: Depositphotos

A koronavírus-járvány évei egyik szlogenjének számított, hogy számos terméknek felment az ára, de az olaszok ugyanannyiért ihatták a csésze kávét a Covid előtt és után is.

A mostani áremeléssel „luxussá vált az olaszok reggelizése” – vélekedett az Assoutenti. A vaj ára átlagban meghaladta a kilónkénti tizenhárom eurót, ami a szintén az olaszok reggelijéhez tartozó péksütemények drágulásához vezetett.

A kávé és a csokoládé árának emelkedését elsősorban a közép- és dél-amerikai, valamint az ázsiai ültetvények termelésének zuhanásával magyarázzák.

„A nyersanyag-utánpótlásban kialakult nemzetközi válság, amelyet többek között az éghajlatváltozás, a logisztikai nehézségek, a termelési költségek emelkedése okoz, közvetlenül hat az olasz fogyasztók pénztárcájára, és szünet nélkül emeli az élelmiszerek árát. A drágulás módosítja a családok szokásait, arra kényszerítve a polgárokat, hogy a takarékosság jegyében lemondjanak a minőségről. Ha így haladunk, nem lehetetlen, hogy a csésze kávé ára a bárokban hamarosan eléri a két eurót” – vélekedett Gabriele Melluso, az Assoutenti elnöke.

Véleményvezér

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo