Brutálisan megdrágult a kávé – luxussá vált az olaszok reggelizése

Drágult az olaszok által kedvelt csésze eszpresszó kávé, miután a kávé ára – a vajhoz, és a csokoládéhoz hasonlóan – majdnem ötven százalékkal emelkedett – közölte az Assoutenti fogyasztóvédő szervezet.

Róma bárjaiban a korábbi egy euróról legalább egy euró tíz centre emelkedett egy csésze kávé ára. Hasonlóképpen tíz-húsz centtel kerül többe a cappuccino és az összes többi kávé alapú ital is. Az északi Bolzanóban a csésze kávé ára egy euró harminc cent fölé emelkedett, a déli Nápolyban pedig elérte az egy eurót.

Ritkán drágul

Olaszországban átlagosan 1,21 euró lett a csésze kávé ára, ami tizennyolc százalékos emelkedést jelent 2021 óta. Olaszországban a presszók pultjainál, állva fogyasztott kávé az egyik legnépszerűbb alapterméknek számít, amelynek az ára nem szokott ingadozni. Az olaszok évente hatmilliárd csésze kávét fogyasztanak a bárokban. Társadalmi közmegegyezésnek számít, hogy egy csésze kávét mindenki megengedhessen magának. Ezért ritkán drágul, és minden áremelés nagy visszhangot kap.

Felment az ára
Felment az ára
Fotó: Depositphotos

A koronavírus-járvány évei egyik szlogenjének számított, hogy számos terméknek felment az ára, de az olaszok ugyanannyiért ihatták a csésze kávét a Covid előtt és után is.

A mostani áremeléssel „luxussá vált az olaszok reggelizése” – vélekedett az Assoutenti. A vaj ára átlagban meghaladta a kilónkénti tizenhárom eurót, ami a szintén az olaszok reggelijéhez tartozó péksütemények drágulásához vezetett.

A kávé és a csokoládé árának emelkedését elsősorban a közép- és dél-amerikai, valamint az ázsiai ültetvények termelésének zuhanásával magyarázzák.

„A nyersanyag-utánpótlásban kialakult nemzetközi válság, amelyet többek között az éghajlatváltozás, a logisztikai nehézségek, a termelési költségek emelkedése okoz, közvetlenül hat az olasz fogyasztók pénztárcájára, és szünet nélkül emeli az élelmiszerek árát. A drágulás módosítja a családok szokásait, arra kényszerítve a polgárokat, hogy a takarékosság jegyében lemondjanak a minőségről. Ha így haladunk, nem lehetetlen, hogy a csésze kávé ára a bárokban hamarosan eléri a két eurót” – vélekedett Gabriele Melluso, az Assoutenti elnöke.

Véleményvezér

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.
Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország

Hatalmas fegyverüzletet kötött Ukrajna és Németország 

A hadiipari részvényeké a jövő.
Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo