Egyre drágább a bankolás, többe kerül a bankkártya, az sms, hirtelen fizetőssé vált a korábban díjmentes szolgáltatás - nagyon sok banki ügyfél szembesül ezzel. Különösen most a tavaszi hónapokban, amikor a hitelintézetek egyre másra emelik a díjaikat a tavalyi inflációra hivatkozva. Bár több bank is úgy döntött, a 2023-as több évtizedes rekordnak megfelelő áremelkedést nem érvényesíti teljes mértékben az idei díjaiban, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) mégsem elégedett teljes mértékben a pénzintézetek gyakorlatával.
Ezt mutatja az a vezetői körlevél, amelyet nemrég adott ki az MNB Kandrács Csaba alelnök aláírásával. Ez több elvárást is tartalmaz annak érdekében, hogy a díjemelések ne bújhassanak el az akár több száz oldalas dokumentumokban vagy az apró betűs részekben.
Az extra terheket átlátható módon lehet áthárítani
A hitelintézeti törvény hatálya alá tartozó intézmények (hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások) általában az általános szerződési feltételeikben, üzletszabályzataikban írják le, milyen esetben változtathatják egyoldalúan a díjaikat. Az ilyen ok-listák általános jelleggel tartalmazzák például a jogi szabályozói környezet változását is.
Az elmúlt években számos olyan jogszabályi változás történt Magyarországon, amely növelte a pénzügyi intézmények kiadásait, például bevezettek különadókat és különféle tranzakciókat sújtó illetékeket - magyarázza Herman Bernadett, a Bank360.hu szakértője. Az üzletszabályzatokban ezért is szerepel ez az ok, hogyha a jövőben is bevezetnének valamilyen jogszabályt, amely terhet ró a pénzintézetekre, akkor erre hivatkozva módosíthassák a szerződéseket.