Az igazi slágercikk: duplán leértékelve

Az outletcenterek, vagyis márkaboltokból álló központok legfőbb ismérve az, hogy itt az érdeklődők a vezető brandek bizonyos termékeit olcsóbban vásárolhatják meg, mint más üzletekben vagy a belvárosban. Ám az előny nem egyoldalú: a gyártók itt szabadulnak meg már kifutó termékeiktől.

Az első hazai központok 2004 végén nyitottak meg: novemberben Biatorbágyon a 13 ezer négyzetméteres eladóterű Premiere Outlet Center indult el, majd decemberben Törökbálinton a GL Outlet, 16 ezer 500 négyzetméteren. A két úttörő a legerősebb kereskedelmi szezonra időzítette belépését a magyar piacra, nagyszabású marketingkörítés kíséretében. A kezdeti hírek ennek ellenére nem voltak biztatók, mivel a Premiere első heteinek látogatószáma elmaradt az előre beharangozott 1,5 milliótól.

Igaz, a hazai outletcenterek forgalmára komoly hatással vannak az ausztriai, határ közeli bevásárlóközpontok, a Parndorf Outlet Center és a Shopping City Süd, amelyek magukhoz vonzzák a nyugati országrész vásárlóközönségének jelentős részét annak ellenére, hogy - mint az már több összehasonlításból kiderült - nem kínálnak kedvezőbb árakat, mint a hasonló magyar kereskedések. A biatorbágyi és a törökbálinti üzletközpont látogatóinak 80-90 százaléka a felmérések szerint a fővárosból és annak 100 kilométeres körzetéből érkezik.

Kifutó cikkekre szakosodnak

Az outletekben akár 70 százalékkal, átlagosan pedig 30-40 százalékkal kedvezőbb áron is megkaphatja a vevő ugyanazt a terméket, mint egy hagyományos kereskedésben. A közönség körében ezt az üzletformát elsősorban a hangzatosan alacsony árral népszerűsítik, amelyért a vevők a városhatáron kívüli központokba is ellátogatnak.

Az outletcenterek kevésbé hangoztatott jellemzője viszont, hogy ezek az üzletek kifutóban levő, már nem szezonális cikkeket forgalmaznak. Vagyis miközben a vevő gyári áron jut hozzá a termékekhez, a gyártó megszabadul a hagyományos formában már nem értékesíthető árukészletétől. A deszortált árucikkek értékesítéséhez, azaz a felgyülemlett felesleg kiszórásához egy-egy nagy márka piaconként négy-öt outletet használ.

Nincs holtszezon

#page#

Nincs holtszezon

Az igazi slágercikk: duplán leértékelve
Az outletcenterek év közbeni forgalma tehát egyenletesebb, mint a más típusú üzleteké. A nyári szezon nem olyan gyenge, mint a kiskereskedelem egészében, és nem követi rohamosan javuló szeptember és október. Igaz, az év végi ünnepekhez kötődő vásárlási őrület náluk is megjelenik, de az nem mondható el, hogy a karácsony hatalmas hullámhegyet jelentene a bevétel szempontjából az outleteknek.
Sokat mond az is, hogy 2006 januárjában a Premiere-ben 91 ezer látogató fordult meg, ami a decemberi 141 ezres látogatószámhoz képest sokkal enyhébb visszaesés, mint ami a hagyományos üzletek hasonló időszakára jellemző.
Az épp magunk mögött hagyott karácsonyi időszakban a hazai outletek kereskedői 20 százalékos bővülést tapasztaltak a 2004-es szezonhoz képest. Mint azt Szebenyi Miklós, a Premiere Outlet Center igazgatója elmondta, a biatorbágyi üzletközpont 40 százalékkal magasabb látogatószámot ért el 2005-ben, mint 2004-ben, ez azonban részben annak is köszönhető, hogy 25 százalékkal nőtt az üzletek száma. Ám míg egész évben 1 millió 200 ezer látogató, decemberben 141 ezer vásárló fordult meg itt. A karácsony tehát itt kevésbé volt csúcsidőszak: míg a hazai kereskedelemben 200-300 százalékos forgalombővülést is hoz az ünnepek előtti periódus, a biatorbágyi Premiere csak 60-70 százalékos növekedést észlelt. A látogatószámot vizsgálva azonban figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy az outletekben a vevőknek mindössze a 70 százaléka vásárol, míg a plázákban jóval nagyobb az arány.

Véleményvezér

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo