Az igazi slágercikk: duplán leértékelve

Az outletcenterek, vagyis márkaboltokból álló központok legfőbb ismérve az, hogy itt az érdeklődők a vezető brandek bizonyos termékeit olcsóbban vásárolhatják meg, mint más üzletekben vagy a belvárosban. Ám az előny nem egyoldalú: a gyártók itt szabadulnak meg már kifutó termékeiktől.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az első hazai központok 2004 végén nyitottak meg: novemberben Biatorbágyon a 13 ezer négyzetméteres eladóterű Premiere Outlet Center indult el, majd decemberben Törökbálinton a GL Outlet, 16 ezer 500 négyzetméteren. A két úttörő a legerősebb kereskedelmi szezonra időzítette belépését a magyar piacra, nagyszabású marketingkörítés kíséretében. A kezdeti hírek ennek ellenére nem voltak biztatók, mivel a Premiere első heteinek látogatószáma elmaradt az előre beharangozott 1,5 milliótól.

Igaz, a hazai outletcenterek forgalmára komoly hatással vannak az ausztriai, határ közeli bevásárlóközpontok, a Parndorf Outlet Center és a Shopping City Süd, amelyek magukhoz vonzzák a nyugati országrész vásárlóközönségének jelentős részét annak ellenére, hogy - mint az már több összehasonlításból kiderült - nem kínálnak kedvezőbb árakat, mint a hasonló magyar kereskedések. A biatorbágyi és a törökbálinti üzletközpont látogatóinak 80-90 százaléka a felmérések szerint a fővárosból és annak 100 kilométeres körzetéből érkezik.

Kifutó cikkekre szakosodnak

Az outletekben akár 70 százalékkal, átlagosan pedig 30-40 százalékkal kedvezőbb áron is megkaphatja a vevő ugyanazt a terméket, mint egy hagyományos kereskedésben. A közönség körében ezt az üzletformát elsősorban a hangzatosan alacsony árral népszerűsítik, amelyért a vevők a városhatáron kívüli központokba is ellátogatnak.

Az outletcenterek kevésbé hangoztatott jellemzője viszont, hogy ezek az üzletek kifutóban levő, már nem szezonális cikkeket forgalmaznak. Vagyis miközben a vevő gyári áron jut hozzá a termékekhez, a gyártó megszabadul a hagyományos formában már nem értékesíthető árukészletétől. A deszortált árucikkek értékesítéséhez, azaz a felgyülemlett felesleg kiszórásához egy-egy nagy márka piaconként négy-öt outletet használ.

Nincs holtszezon

#page#

Nincs holtszezon

Az igazi slágercikk: duplán leértékelve
Az outletcenterek év közbeni forgalma tehát egyenletesebb, mint a más típusú üzleteké. A nyári szezon nem olyan gyenge, mint a kiskereskedelem egészében, és nem követi rohamosan javuló szeptember és október. Igaz, az év végi ünnepekhez kötődő vásárlási őrület náluk is megjelenik, de az nem mondható el, hogy a karácsony hatalmas hullámhegyet jelentene a bevétel szempontjából az outleteknek.
Sokat mond az is, hogy 2006 januárjában a Premiere-ben 91 ezer látogató fordult meg, ami a decemberi 141 ezres látogatószámhoz képest sokkal enyhébb visszaesés, mint ami a hagyományos üzletek hasonló időszakára jellemző.
Az épp magunk mögött hagyott karácsonyi időszakban a hazai outletek kereskedői 20 százalékos bővülést tapasztaltak a 2004-es szezonhoz képest. Mint azt Szebenyi Miklós, a Premiere Outlet Center igazgatója elmondta, a biatorbágyi üzletközpont 40 százalékkal magasabb látogatószámot ért el 2005-ben, mint 2004-ben, ez azonban részben annak is köszönhető, hogy 25 százalékkal nőtt az üzletek száma. Ám míg egész évben 1 millió 200 ezer látogató, decemberben 141 ezer vásárló fordult meg itt. A karácsony tehát itt kevésbé volt csúcsidőszak: míg a hazai kereskedelemben 200-300 százalékos forgalombővülést is hoz az ünnepek előtti periódus, a biatorbágyi Premiere csak 60-70 százalékos növekedést észlelt. A látogatószámot vizsgálva azonban figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy az outletekben a vevőknek mindössze a 70 százaléka vásárol, míg a plázákban jóval nagyobb az arány.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo