Az egészségturizmus helyzete

Az európai társadalmakban egyre fontosabb szerepet tölt be az egészség. A megelőzés gyógyítással szembeni előtérbe kerülésével az egészségturisztikai szolgáltatásokat igénybe vevők között egyre több a fiatal.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

További nemzetközi szempontok, amelyek a magyar egészségyügyi turizmudra hatnak: a küldő országok gazdasági potenciálja egyre emelkedik, a népesség öregszik, így a fizetőképes kereslet folyamatosan nő. Iletve azok az országok, melyek lakossága érdeklődik a gyógyturizmus iránt, Magyarország számára hagyományosan küldő országnak számítanak. Összefoglalva tehát az egészségtudat, a szabadidő és a szabadon felhasználható jövedelem növekedése pozitív irányban befolyásolja az egészségturizmus iránti keresletet.
Az európai gyógyfürdők piacát – részben a természeti adottságok, részben a kulturális hagyományok miatt – erős területi koncentráció jellemzi. Az európai vendégforgalom közel kétötöde Németország, egynegyede Oroszország, több mint egytizede pedig Ausztria gyógyfürdőhelyeihez kötődik. Az európai piacból jelentős részesedéssel rendelkezik az Egyesült Királyság, Olaszország, Franciaország, Svájc és Finnország is.
Az Európai Fürdőszövetség (ESPA) adatai alapján évente körülbelül 20 millió európai látogatja a fürdőhelyeket, és több mint 120 millió éjszakát tölt el ott. Ez a két adat is jelzi, hogy a fürdők a turisztikai üzletág jelentékeny szereplői. Az ESPA adatai alapján
 Németországban mintegy 330 fürdőváros található. A német fürdőágazat forgalma GDP-jük 0,4%-nak felelt meg 1998-ban. A Német Gyógyfürdőszövetség szerint (forrás FVW) az egészségturizmus Németországban is a kiemelt termékek közé tartozik. 2000-ben 103,8 millió vendégéjszakát (16,7 millió vendég) regisztráltak gyógyüdülőhelyeken.
Magyarországot 1999-ben az egészségturizmus iránt érdeklődő német turisták 18–20 %-a választotta úticélul.
 Az ausztriai fürdőhelyek 1998-ban 17,8 millió vendégéjszakát regisztráltak. Az osztrák fürdők újak, jól felszereltek, magas színvonalúak, ezért Ausztria komoly konkurenciát jelent hazánknak. Ausztriában sok esetben megtalálhatóak a wellness és fitness szolgáltatások. A Magyarországra látogató osztrákok motivációinak sorában az egészségturizmus a második helyen szerepel. Körükben legnépszerűbb a budapesti Gellért fürdő. Az osztrák piacon legfontosabb versenytársaink Szlovákia, Szlovénia és Csehország.
 Svájcban 1998-ban 1,1 millió vendégéjszakát regisztráltak gyógyszállókban. Fő küldő országok: Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és USA. Az egészségturizmuson belül itt a wellness a legkeresettebb. A szolgáltatások minősége és az árszínvonal nagyon magas.
 Észak-Európában nincs gyógyhatású víz, termálvíz is csak Izlandon található. Az utóbbi években a wellness és fitness egyre népszerűbbé válik a konferenciák kiegészítő szolgáltatásaként.
 Franciaország hagyományos fürdőhelyei lényegében szakkórházak, ahol a kezelések 95%-át az állam fedezi. Újjabban robbanásszerűen terjed a tengervízen alapuló ún. thalassoterápia, ami leginkább a wellness-szolgáltatások kínálatát színesíti.
 Spanyolországban 85 fürdőközpont működik és mindössze 20 000 ágyas szálláshely kapacitással rendelkeznek.
 Nagy-Britanniában nem beszélhetünk hagyományos fürdőágazatról, az egész ország területén 11 fürdőváros található.
Görögországban egyre növekvő figyelmet szentelnek az egészségturizmusnak. Jelenleg 20 gyógylétesítmény működik, de tervezik a gyógyfürdők bővítését.
(Forrás: Gazdasági Minisztérium)

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo