Az USA-beli, európai és ázsiai vállalatokat a helyszínen figyelemmel kísérő több mint 150 részvény- és kötvényelemző körében elkészített körkérdés eredménye azt sugallja, hogy a vállalkozásokra nehezedő költségnyomás az első negyedév végéig eléri csúcspontját.
A Fidelity elemzői szerint a földgáz, a kőolaj és egyéb árucikkek árcsökkenésének hatására a fogyasztói infláció az elmúlt két hónapban megindult lefelé, és máris gyorsan enyhíti a vállalatokra nehezedő árnyomást: a válaszadók nagyjából fele arra számít, hogy az általuk megfigyelt vállalatokra ható nyomás már vagy elérte, vagy 2023 első negyedéve során fogja elérni a maximumát. Mindössze 22 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a csúcspontra 2023 közepénél később fog sor kerülni.
A költségek összetétele
A Fidelity szakemberei arra következtethetnek, hogy az infláció visszaszorulásának fő oka a nem munkabér jellegű költségek csökkenése. Az elemzők összességében még mindig arra számítanak, hogy a következő hat hónap során ezek a költségek emelkedni fognak, de e várakozáshoz kapcsolódó meggyőződés sokat gyengült az elmúlt hónapokban, és jelenleg két év óta nem tapasztalt mélyponton áll.
Most, hogy az üzemanyag- és egyéb költségek tavalyi, jelentős hatása lassan kigördül az éves mutatókból, a Fidelity egyik, észak-amerikai iparvállalatokkal foglalkozó részvényelemzői arról számoltak be, hogy az egy hónappal ezelőtti kilátásokhoz képest tapasztalható legnagyobb változás az elsősorban árupiaci termékeket értékesítő vállalatoknál volt megfigyelhető.