Az infláció lassan enyhülhet már - mi lesz a bérekkel?

A fogyasztói infláció már túl van a csúcspontján, de az elmúlt évben tapasztalt – harminc éve nem látott mértékű − áremelkedés hosszú távú hatásairól még jó darabig zajlik majd a vita. Jerome Powell, a Fed elnöke a múlt hónapban még nem volt meggyőződve, és úgy nyilatkozott, hogy „jóval több bizonyítékra” van még szükség ahhoz, hogy kimondhassuk: az áremelkedés tartósan lejtmenetbe kapcsolt. A Fidelity évente elkészített Elemzői felmérésének eredményei alapján ezek a bizonyítékok már a rendelkezésünkre állnak.

Az USA-beli, európai és ázsiai vállalatokat a helyszínen figyelemmel kísérő több mint 150 részvény- és kötvényelemző körében elkészített körkérdés eredménye azt sugallja, hogy a vállalkozásokra nehezedő költségnyomás az első negyedév végéig eléri csúcspontját.

A Fidelity elemzői szerint a földgáz, a kőolaj és egyéb árucikkek árcsökkenésének hatására a fogyasztói infláció az elmúlt két hónapban megindult lefelé, és máris gyorsan enyhíti a vállalatokra nehezedő árnyomást: a válaszadók nagyjából fele arra számít, hogy az általuk megfigyelt vállalatokra ható nyomás már vagy elérte, vagy 2023 első negyedéve során fogja elérni a maximumát. Mindössze 22 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a csúcspontra 2023 közepénél később fog sor kerülni.

A költségek összetétele

A Fidelity szakemberei arra következtethetnek, hogy az infláció visszaszorulásának fő oka a nem munkabér jellegű költségek csökkenése. Az elemzők összességében még mindig arra számítanak, hogy a következő hat hónap során ezek a költségek emelkedni fognak, de e várakozáshoz kapcsolódó meggyőződés sokat gyengült az elmúlt hónapokban, és jelenleg két év óta nem tapasztalt mélyponton áll.

Most, hogy az üzemanyag- és egyéb költségek tavalyi, jelentős hatása lassan kigördül az éves mutatókból, a Fidelity egyik, észak-amerikai iparvállalatokkal foglalkozó részvényelemzői arról számoltak be, hogy az egy hónappal ezelőtti kilátásokhoz képest tapasztalható legnagyobb változás az elsősorban árupiaci termékeket értékesítő vállalatoknál volt megfigyelhető.

Véleményvezér

Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.
Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat

Magyar Péter a Fidesz kommunikációján mulat 

Folyik a politikai iszapbirkózás.
Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás

Ismét egy lista, amelyben élen járunk, a kamuzás 

A magyarok szerint mi kamuzunk a legtöbbet Európában.
Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság

Neves kormánypárti újságírók ellen rendelt el nyomozást a bíróság 

Pornóval vádoltak egy katolikus teológust.
Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo