Az Audi Hungária igazgatója szerint enyhülni fog a chiphiány

Az Audi Hungária járműgyártásért felelős igazgatója szerint a 2030-as évtized elején hagyhatnak fel a belső égésű motorok gyártásával.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Szignifikáns javulást vár az év végére a globális félvezetőhiányból fakadó alkatrészellátásban az Audi Hungária járműgyártásért felelős igazgatója. Egyelőre hétfőtől péntekig tudnak termelni a győri Audinál. A háború okozta beszállítói gondokat jelenleg tudják kezelni, és igyekeznek megtartani az ukrán beszállítópartnereket. Les Zoltán az autózás trendjeivel kapcsolatban arra számít, hogy a 2030-as évek első éveiben térnek át teljesen az elektromotorok gyártására. Az önvezető autózásban 2025 környékén vár szintlépést, a teljesen autonóm járművek kora csak hosszú évek múlva jön el.

Jönnek az okosautók (Fotó: Audi)

Az alkatrészhiány okozta a legnagyobb problémát tavaly az Audi Hungáriánál, ami a koronavírus-járvány hatásai, valamint a globális chiphiány miatt alakult ki – mondta Les Zoltán a RE:FACT podcast adásában. A Volkswagen konszernnél, ahova az Audi is tartozik, 2020 szilveszterétől kezdve egy szakmai stáb hangolta össze az alkatrészek elosztását a több mint száz telephely között. Azok pedig az így leosztott mennyiségből gyártották le alapos tervezést követően a lehető legtöbb autót. A normál termelési rendtől eltérő üzemmód jelentős többletköltséggel és pluszmunkával jár, így a gyárvezetés már nagyon várja, hogy vissza tudjanak térni a rendes kerékvágásba. Addig is az ügyfelektől türelmet kérnek, és ígérik, hogy minden megrendelt autót le fognak gyártani. A járműgyártásért felelős igazgató az év végére vár szignifikáns javulást, de teljesen addigra sem szűnik meg a probléma.

A februárban Ukrajnában kirobbant háború is okozott kisebb nehézséget az Audinál, hiszen kilenc ukrajnai beszállítóval állnak kapcsolatban, egyebek mellett üléshuzatokat és motortér-kábeleket is tőlük rendelnek. A konszernnél mindent elkövetnek, hogy megtartsák ukrán partnereiket és ezzel is támogassák őket, ugyanakkor kerestek alternatív beszerzési forrásokat is. A jelenlegi ötnapos termeléshez tudnak biztosítani elegendő alkatrészt.

A belső égésű motorok gyártási költsége nő, az elektromotoroké csökken

A világ legnagyobb motorgyárában évente kétmillió motor készül, egyszerre gyártanak és fejlesztenek hagyományos belső égésű motorokat, hibrideket, valamint teljesen elektromos egységeket. Az utolsó generációs belső égésű motorok már az Euro 7-es normának fognak megfelelni, például a már tervezőasztalon lévő Audi Q3-as utódmodelljét ilyennel fogják szerelni 2025-től. Ezzel egyidőben, a Porschéval közösen dolgoznak a Prémium Elektromos Platformhoz (PPE) tartozó elektromotorok következő generációján is.

Egyelőre még belső égésű motorból készül a legtöbb Győrben, de a dízelmotorok – főleg a négyhengeresek – iránt már csökken a kereslet. Fokozatosan, az ügyféligényeknek megfelelően térnek át az elektromotorok gyártására, várhatóan a 2030-as évek első felétől Európában már csak azt fognak készíteni. Ennek oka, hogy a szigorú környezetvédelmi előírások növelik az előállítás költségét, miközben az elektromotorok ára trendszerűen csökken. Ugyanakkor vannak olyan piacok a világon, ahol nincsenek szigorú környezetvédelmi normák, és az elektromostöltő-hálózat alacsony kiépítettsége miatt az ügyfelek elzárkóznak az elektromos autók vásárlásától.

A jövő autója egy okoseszköz, négy kerékkel és hajtáslánccal

Les Zoltán az elektromobilitáshoz hasonló nagyságrendű változást vár a következő években az önvezető autózásban. A jelenleg 2,5-es, 3-as szint után várhatóan néhány év múlva már megjelennek a 4-es szintű autonóm járművek, amelyekben már foglalkozhat mással a vezető, és az autó egy-egy meghatározott, gyakori útvonalon képes lesz önállóan üzemelni. Az ezt követő 5-ös szintű önvezetés, amikor már kormányra sincs szükség és a vezető is igazából csak egy utas, az Audi győri gyártásigazgatója szerint reálisan csak hosszú évek múlva terjedhet el.

Víziójában a járművek valójában olyan szoftverrel vezérelt okoseszközök lesznek, amelyek négy kerékkel és egy hajtáslánccal is rendelkeznek. Kommunikálnak a telefonnal és minden egyéb eszközzel, a többi járművel, a közlekedési lámpákkal, akár egy naptárbejegyzés alapján beállítják a navigációba a célt, csökkentik a sebességet, ha szükséges. Ezekkel a járművekkel élmény lesz az autózás.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo