A négyes metró pénze megvan, csak másra költjük

Az Európai Bizottság fejlesztéspolitikával foglalkozó szóvivője sajtótájékoztatón megerősítette: a korábban a 4-es metró megépítéséhez igényelt uniós forrás egy részét - melyet a közbeszerzéssel kapcsolatos kifogások miatt nem utalt át Brüsszel - más közlekedésfejlesztési projektekre felhasználhatja Magyarország.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A kérdéses 229 millió eurónyi európai uniós forrást más városi közlekedési beruházásokra felhasználhatja Magyarország a jelenlegi uniós költségvetési időszak végéig, 2013-ig, a Megigényelt támogatás nagyobbik részét pedig - 728,5 millió eurót - a Bizottság előzetesen már jóváhagyta.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) még tavasszal döntött arról, hogy egy esetleges későbbi visszafizetési kockázat elkerülése érdekében a 4-es metró projekt uniós támogatási forrásait átcsoportosítja. Erre azért volt szükség, mert a 4-es metró projektnél a 2004 és 2005 során lebonyolított közbeszerzési eljárások esetében több alkalommal is alkalmaztak meghívásos, tárgyalásos eljárásokat - melyek az azóta folytatott uniós projektértékelések gyakorlatában a közösségi elvárásokkal ellentétesnek bizonyultak. A Bizottság szakértőivel folytatott intenzív konzultáció után júniusban új, módosított folyamodványt juttattak el Brüsszelbe, melyben már csak 728,5 millió euró szerepelt, amelyet a Bizottság a most befejeződött kétoldalú egyeztetések nyomán meg is ítélt.

Dennis Abbott szóvivő a sajtótájékoztatón elmondta: a mostani költségvetési periódusban Magyarország összesen 25,3 milliárd euró támogatásra jogosult az uniós regionális fejlesztési büdzséből. Hozzátette, hogy a közlekedés terén eddig összesen 11 nagyprojekt terve érkezett jóváhagyásra Brüsszelbe, 3,45 milliárd euró összértékben. Az Európai Bizottság akár 85 százalékban is finanszírozhatja ezek mindegyikét.

Az NFÜ pénteken jelentette be, hogy megkapta az Európai Bizottság jóváhagyását a 4-es metró I. szakaszának fejlesztésére. Ennek nyomán a beruházás összesen 212 milliárd forintos támogatást kap, ebből 181 milliárd forint uniós forrás, 31 milliárd forint költségvetési támogatás. A projektigazgatóság tájékoztatása szerint a 4-es metró első szakasza összesen 353 milliárd forintba kerül.

Véleményvezér

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo