Ez a korábbi szabályozáshoz képest azt jelenti, hogy a rádió-és televízió mellett a sajtótermékekre is kiterjed a teljes dohányreklám tilalom, 2001 július 1-jétől, kivéve az eladóhelyi reklámokat. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a dohányárusító helyeken lehet a dohánytermékeket reklámozni.
A Grtv. módosított 13. §-ának (2) bekezdése megtiltja a dohányáruk közvetett reklámozását is. A dohányáru mintaadással (termékmintával) való közvetett reklámját 1999. november 1-jei hatállyal a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló 1999.évi XLII. törvény 5. § (4) bekezdése is már megtiltotta.
A szabadtéri reklámhordozók vonatkozásában a tilalmat csak 2002. január 1-jétől kell alkalmazni.
A Grtv. módosítás 15. §-ának (4) bekezdése felhatalmazza a gazdasági minisztert, hogy az egészségügyi miniszter véleményének meghallgatásával a világszintű motorsportrendezvény vonatkozásában, különös méltánylást érdemlő esetben, kérelemre, meghatározott időre felmentést adjon a tilalom alól, s ennek eljárási szabályait az egészségügyi miniszterrel egyetértésben rendelettel meghatározza.
2001. évi I. törvény a felmentést az alábbi feltételekhez köti:
- világszintű nemzetközi motorsportrendezvény megrendezése,
- az egészségügyi miniszter véleményének meghallgatása,
- kérelem benyújtása,
- határozott idő.
- A felmentés mellett is be kell tartani a Grtv. 12. § (2) - (3) bekezdésében és a 13/A. §-ában foglalt korlátozásokat, melyek az egészségvédelmi feliratokra vonatkoznak.
Az EU tagállamai közül a dohányreklám közzétételének - a magyar szabályozáshoz hasonló - általános tilalmát kimondó rendelkezések hatályosak Olaszországban (1962-től), Finnországban (1977-től), Portugáliában (1984-től), Franciaországban (1991-től), és Svédországban (1994-től) és Belgiumban (1999-től). Írországban és Dániában tilos közzétenni dohányáru reklámját a televíziós műsorszolgáltatáson túl a szabadtéri reklámhordozókon is. A többi tagállamban országos hatállyal a televíziós műsorszórásból tiltották ki a dohányreklámokat.
A rendelet tervezet kidolgozásánál az általános dohányreklám-tilalomra és a világszintű, nemzetközi motorsportrendezvények jelenlétére tekintettel, figyelembe vettük a franciaországi és a belgiumi szabályozást. Franciaországban 1991.-ben lépett hatályba az úgynevezett Loi Evin, amely minden dohányreklámot megtilt. A tilalom kiterjed valamennyi sportrendezvényre, beleértve a Forma I-es futamokat is. Belgiumban a Forma I-es futamokban érdekelt vállalatok és a Vallon Kormány keresete alapján hozott választott bírósági döntés 2003-ig felfüggesztette a dohányreklám-tilalmat a világszintű versenyek vonatkozásában, ugyanakkor az európai szintű versenyekre a felfüggesztés nem vonatkozik, tehát azokra az általános tilalom érvényesül.
A rendelet fő tartalmi elemei:
A rendeletet kizárólag a Magyar Köztársaság területén megrendezésre kerülő világszintű nemzetközi motorsportrendezvények vonatkozásában lehet alkalmazni.
A világszintű, nemzetközi motorsportrendezvény kritériumai:
- a rendezvényt, a kérelem benyújtását megelőző öt évben legalább két földrészen, és
- legalább 10, különböző országban került, vagy kerül megrendezésre
A kérelem benyújtásának feltételei:
- a felmentés iránti kérelmet kizárólag a rendező nyújthatja be,
- a kérelemhez csatolni kell azokat az igazolásokat, amelyek bizonyítják, hogy a rendezvény megfelel a törvényben és a rendeletben meghatározott kritériumoknak,
- meg kell határozni a kérelmezett időpontot, továbbá a rendezvény pontos helyét, a szállító járművek ki-és beutazásának pontos időtartamát.
A felmentés iránti kérelmet el kell utasítani, ha
- a rendezvény nem felel meg a világszintű motorsportrendezvény kritériumainak,
- a kérelem benyújtás feltételeinek.
A felmentés csak az egészségügyi miniszter véleményének meghallgatásával adható ki.
A törvény szerint a felmentésnek határozott időre kell szólnia, a rendeletben meg kell állapítani a felmentés legrövidebb és leghosszabb időtartamát: 1 - 5 év.
3.1.1. A rendezvény támogatója által gyártott dohányáru elnevezése, megjelölése vagy más árujelzője a rendezvény reklámozása során megjeleníthető
- a rendezvényre szóló jegyek eladási helyén és az utazási vállalkozás irodáiban kizárólag a rendezvényt ismertető röplapon és egyéb szöveges és elektronikus kiadványban, valamint a jegyeken folyamatosan,
- szabadtéri reklámhordozón más árun, sajtótermékben és filmszínházban a rendezvény ideje alatt és az annak befejezését követő tizenöt napban,
(Forrás: Gazdasági Minisztérium)
A dohányreklám tilalom alóli felmentés eljárási szabályairól
A gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvényt (a továbbiakban: Grtv.) módosító 2001. évi I. törvény 2001. július 1-jétől megtiltja a dohányáruk közvetlen és közvetett reklámját.
Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?
Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia
2025. november 4., Budapest
Véleményvezér

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.

Dagad a magyar kémbotrány, Magyar Péter szerint valóban érkeztek magyar kémek Brüsszelbe
Nemzetközi botrány felé közeledünk?

Csak nálunk vannak árrésstoppok, mégis Magyarországon a legmagasabb a térségben az élelmiszerinfláció
Rejtélyes a magyar infláció.